Markedsføring af ny virksomhed på Facebook – sådan gør du

I dag skal du møde Camilla, som er i tvivl om hvordan hun griber markedsføring af ny virksomhed an på Facebook.

Camilla Qvist vil gerne lære at lave Facebookannoncer for sin nystartede virksomhed

Camilla er yogalærer og skal starte holdundervisning om få uger. Hun vil gerne have spredt sit budskab lokalt, så hun kan få elever at undervise. Og ikke mindst for at nå tidligere elever, som hun ikke har mailadresser på.

Men kan det overhovedet betale sig at lave Facebookannoncer som helt nystartet?

Og giver det mening at danne en målgruppe ud af ingenting?

Ja, det kan det. I høj grad endda.

Markedsføring af ny virksomhed på Facebook - sådan gør du

Markedsføring af ny virksomhed på Facebook – sådan gør du

Der var engang, hvor det at markedsføre en ny virksomhed var en lang, sej proces. Det var ligegyldigt om det var en forretning, et yogastudie eller et revisorfirma.

Med mindre man var så heldig at have det helt rigtige netværk og titusindvis af kroner til avisannoncer og brochurer.

Sådan er det heldigvis ikke længere.

I dag kan du for forholdsvis få penge komme i gang med at annoncere på eksempelvis Facebook. Og det er blevet meget nemmere at nå præcis den målgruppe, der er den rigtige for din forretning.

Med få klik kan du vælge en målgruppe, som bor indenfor en bestemt radius af dit yogastudie.

Du kan endda målrette endnu mere nøjagtigt. For eksempel ved at vælge kun at få dine annoncer vist for kvinder, som interesserer sig for yoga. Det er bare at taste et par relevante søgeord ind, når du opretter annoncen, og så kommer Facebook endda med flere forslag.

 

Men inden du når så langt som til at vælge din målgruppe, skal du vælge en målsætning eller kampagne (som det hedder på Facebook):

Vælg den rigtige målsætning til markedsføring af din nye virksomhed

Der findes et hav af muligheder, men i tilfældet her, vil jeg foreslå, at du vælger én eller flere af følgende:

  • Kendskab til brand
  • Trafik
  • Leadannonce

Kendskab til brand

Vælger du “Kendskab til brand”, svarer det lidt til den traditionelle avisreklame, hvor du gør opmærksom på dig selv og dit produkt.

Det er en annoncetype, der egner sig til at nå bredt ud til en ny målgruppe på et beskedent budget, og her kan du med stor fordel lave en videoannonce for at få brugerne til at stoppe op og bruge tid på at se din annonce.

Bonustip: Dem, der ser din video, kan du senere lave til en selvstændig målgruppe.

 

Trafik

Med en trafik-kampagne går du efter at få folk over på din hjemmeside

Det er for det meste en effektiv måde at få trafik til en blog, webshop eller tilmeldingsside. Det er det, fordi Facebook hjælper med at vise din annonce til nogen, der i forvejen klikker meget på annoncer og links – det er dog ikke ensbetydende med, at de bare tilmelder sig.

Ofte skal du påvirke brugeren flere gange med forskellige budskaber, før de er klar til at købe.

Kan du til gengæld lokke med en fed freebie eller en gratis prøvetime mod en tilmelding til dit nyhedsbrev, så er det en rigtig god og ofte billig metode til at få kunder i butikken.

Og så kan du jo bruge nyhedsbrevet efterfølgende til at få dem til at blive kunder hos dig.

 

Leadannonce

Med Lead-annoncen foregår det hele på Facebook.

Hvis du alligevel har tænkt dig at tilbyde en freebie eller en prøvetime, så er en lead-annonce værd at prøve kræfter med.

Her betaler du ikke for besøgende, som måske/måske ikke skriver sig op på din hjemmeside. Her sætter du nemlig en annonce op, som gør at målgruppen kan skrive sig op til en freebie eller prøvetime helt uden at forlade Facebook.

Lead-annoncen lader ved første øjekast til at være den dyreste af de 3 muligheder, men den er også meget effektiv og kræver ikke ret meget af din målgruppe.

 

Så det er altså 3 forskellige måder, du kan markedsføre din nye virksomhed på Facebook.

Og husk: Du kan få rigtig meget onlineannoncering i løbet af en måned, for det samme som du kan få en lille rubrik bag i lokalavisen (du ved – den man tænder op i grillen med uden at læse den).

 

Mange hilsner

Anne Billing

Specialist i annoncering på Facebook siden 2015

 

➤➤➤ Få inspiration til at finde din målgruppe her

➤➤➤ Læs og download den ultimatiove guide til Facebookannoncering

➤➤➤ Lær Facebookannoncering fra bunden på det store onlineforløb

➤➤➤ Book et onlinemøde og få eksperthjælp

 

Har du et godt til markedsføring af en ny virksomhed?

Så del det gerne i en kommentar herunder ⬇

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Scroll til toppen