Facebooks nye betalingsmodel, også kaldet nsa

Hvad Facebooks nye betalingsmodel betyder for din annoncering

Som du nok har bemærket har Meta (Facebooks moderselskab) indført en betalingsmodel, som betyder at brugere kan slippe for målrettede annoncer. Hvad betyder det egentlig for os annoncører, og er den nye betalingsmodel overhovedet lovlig?

 

Tag stilling – ellers kan du ikke annoncere

Hvis du fremover gerne vil slippe for reklamer på Facebook skal du af med 75 kr. pr. måned på desktop eller 95 kr. på mobile enheder. Så længe abonnementet kører, vil din data ikke blive brugt til reklamer. Abonnementet gælder for alle dine forbundne Facebook- og Instagramprofiler. Prisen forventes at stige yderligere i marts 2024.

En del henvendelser fra vores kunder tyder på, at hvis du ikke har taget stilling til om du ønsker den betalte eller gratis udgave af Facebook, så kan du ikke lov til at annoncere. Om dette er en teknisk fejl vil tiden vise, men det er i hvert fald noget, som du skal være obs på👇

no subscription facebook ads fejl

Indtil videre tyder alt på at der ikke er den store tilslutning til den reklamefri version (dr.dk / tv2.dk). Vi er vant til reklamer på platformen, og vi har heller ikke tænkt os at forlade den, da vi er følelsesmæssigt investeret i bl.a. Facebook-grupper.

Hvis man skæver til YouTube, som lancerede en betalt version (YouTube Premium) for nogle år tilbage, kan man se at ud af 2,7 mia. aktive brugere er det kun 2,96 % som betaler for tjenesten.

 

EU skærper kravene til techgiganter

For at få en forklaring på, hvorfor Facebook har indført en reklamefri udgave af platformen skal vi gå lidt tilbage i tiden. Meta fik i starten af 2023 en milliardbøde på knap 3 mia. kr., fordi en EU-dom afgjorde, at Facebook-brugere ikke har sagt eksplicit ja til at platformen måtte bruge deres oplysninger. Den information stod blot i brugervilkår-teksten, som de færreste læser igennem.

Det viste sig at være ulovligt, og udover bøden krævede Det Europæiske Databeskyttelsesråd (EDPB), at Facebook skulle finde på en løsning, hvor brugerne fik mulighed for at vælge en annoncefri udgave af det sociale medie.

 

Hvordan ser fremtiden ud?

DR’s tech-korrespondent Henrik Moltke fortæller, at “for første gang i over et årti er der opbrud i det duopol, som Google og Facebook – nu Alphabet og Meta – har haft på internettets annoncemarked.

Vi ved grundlæggende ikke, hvad svaret er på den udfordring, annoncemarkedet står overfor. Men en ting er sikkert: Meta vil gøre alt for at holde pengemaskinen kørende og kæmpe imod lovgivning på området, mens de leder efter et nyt guldæg.” 

Flere eksperter i ind – og udland mener desuden, at betalingsmodellen ikke er lovlig. Datatilsynet er i skrivende stund i færd med at undersøge om Metas nye løsning lever op til EUs krav.

Derudover får betalingsmodellen også kritik for at have sat det månedlige beløb på den reklamefri version meget højt. Den østrigske jurist og aktivist Max Schrems, grundlægger af organisationen ‘None of your business’ har bl.a. udtalt at Metas betalingsmodel gør “databeskyttelse til en luksus, som kun de velstillede har råd til.”

Indtil videre må vi være svar skyldig på, hvordan fremtidens annoncering på Facebook ser ud. Der er pt. ingen grund til at råbe vagt i gevær. EU skærper dog kravene for datasikkerhed mere og mere. Derfor kan man godt blive nervøs for om reklamer målrettet på baggrund af ens data er i gang med at lide en langsom død.