Gratis guide:

Facebook annoncering 101

Facebook annoncering er et effektivt middel at få mere trafik, salg og nye kunder. Og selvom priserne på Facebook annoncer er steget i takt med efterspørgslen, er det stadig den suverænt billigste form for annoncering online.

I denne guide kan du læse mere om, hvad Facebook annoncering er, hvad det koster og hvordan du kommer i gang.

 

Gratis guide til Facebook annoncering

 

Guide til annoncering på Facebook

Indholdsfortegnelse

Hvad er Facebook annoncering?

En Facebook annonce er et betalt eller boostet opslag fra en virksomhed, som bliver vist til en brugerdefineret eller gemt målgruppe. Annoncerne kan fx blive vist på Facebooks nyhedsfeed, Marketplace, Instagram, Messenger og i annoncørnetværket.

 

En Facebook annonce ligner ofte et normalt opslag

 

En annonce ligner ofte et normalt opslag fra en virksomhedsside i nyhedsfeedet. Dog kan man altid se, om opslaget er betalt ved, at der står Sponsoreret lige under afsendernavnet i toppen.

Ved at klikke på de 3 prikker i øverste højre hjørne over annoncen og vælge “Hvorfor ser jeg denne annonce?”, kan du få flere oplysninger om, hvem målgruppen for opslaget er:

 

Klik på "Hvorfor ser jeg denne annonce" for at få mere at vide om målgruppen

 

Nu får du flere informationer om, hvilke interesser den målgruppe, du er havnet i, har:

Her kan du se mere information om annoncens målgruppe

 

Pro-tip: Brug funktionen, når du støder på annoncer fra dine konkurrenter eller andre, som henvender sig til din målgruppe. Du kan lære rigtig meget og finde inspiration til målgrupper, du måske ikke selv havde tænkt over. Brug notefunktionen i din telefon eller hvad der nu fungerer for dig.

 

Hvad koster en Facebook annonce?

Facebooks priser afgøres i en auktion, som afhænger af dit bud (hvad vil du betale for et klik), hvor mange andre annoncører der er i samme periode og af relevansen af din annonce. Relevansen afgøres bl.a. af om din annonce får nok klik og om den får negativ feedback*.

*Negativ feedback: Når en bruger vælger at skjule din annonce eller anmelder den for stødende indhold

 

Hvad koster en facebook annonce?

 

Du kan vælge at betale på flere måder:

Først og fremmest skal du starte med at afgøre, om du vil annoncere løbende for et fast, dagligt beløb eller et fast beløb i en defineret periode. Fordelen ved at vælge et dagligt beløb er, at det er nemt at justere op og ned efter behov.

Minimumsbeløbet pr. dag i en kampagne er 5 kr.

 

Herefter kan du vælge at betale for visninger eller kun for de resultater, annoncen giver. Du kan også vælge et maksimum pr. resultat; fx. 2 kr. pr. klik eller 10 kr. pr. konvertering.

Er du i tvivl, så brug Facebooks forudindstillinger for den type kampagne, du har valgt. På den måde er du sikker på at få så mange visninger af din annonce som muligt med dit valgte budget.

 

En annonce koster med andre ord kun det, du ønsker at betale for den.

Her kan du læse mere om hvad Facebook selv skriver om priser og annoncebudgetter.

 

Opret en annonce på Facebook

Når du skal oprette en annonce på Facebook, har du flere måder, men de to mest almindelige er:

  • Boost af opslag
  • I Annonceadministrator eller Business Manager

 

Boost af opslag

Den måde de allerfleste laver deres første annonce på, er ved at booste et opslag fra Facebooksiden. Og det er en metode, der virkelig kan dele vandene!

På den ene side er det nemt at komme i gang. Du trykker på en knap, vælger nogle få indstillinger, indtaster dit kreditkort, og så har du en annonce. Easy Peasy…

 

Det er supernemt at lave en annonce på Facebook ved hjælp af boost

 

På den anden side har boostet fået ry for at være spild af penge, af den grund at funktionen ofte bliver brugt i blinde. Og desværre er der da også alt for mange, som spilder rigtig mange penge på at booste opslag, uden de nogensinde finder ud af, om det virker.

Brugt på den rigtige måde, kan boost-knappen dog sagtens skabe værdi i din forretning, så nu er det vist blevet tid til et pro-tip:

Pro-tip: Boost de opslag, der allerede giver gode resultater i form af kommentarer, delinger, trafik til din hjemmeside, salg osv., så du kan skabe endnu større rækkevidde til nye målgrupper.

 

Annonceadministrator og Business Manager

Hvis dit ambitionsniveau rækker lidt ud over at booste for et par 100 kroner i ny og næ (og det bør det ærligt talt gøre, hvis du har en forretning og gerne vil leve af den), så kommer du ikke udenom at oprette en annoncekonto i Business Manager.

Her får du adgang til en guldgrube af værktøjer til at lave målgrupper, sporing på din hjemmeside med Facebooks pixel, retargeting, leadformularer og tonsvis af andre muligheder.

Det er også her, du finder værktøjet Annonceadministrator.

Hvis du gerne vil opnå resultater med din annoncering, så bør du gøre dig selv den tjeneste, at sætte dig grundigt ind i værktøjerne og lære Facebook annoncering helt fra bunden.

 

business manager og annonceadministrator

 

Fordele ved at lære det selv

Du kan sagtens betale dig fra at få lavet annoncer, men hvis du ikke har et kæmpe budget, kan det ikke altid betale sig. Konsulenttimer koster og kan hurtigt overstige udgiften til selve annoncen.

Ved at lære at lave dine egne annoncer, får du i stedet råd til at bruge pengene direkte på annoncering.

 

Fordele ved at bruge en konsulent eller et bureau

Vælger du at betale for at få en konsulent eller et bureau til at stå for dine Facebook annoncer, får du adgang til mere erfaring end du selv har. Og du kan bruge din tid på de dele af din forretning, som du er rigtig dygtig til.

Betragt bureauet eller konsulenten som din forretningspartner: Brug deres ekspertise og lyt til deres råd  – men husk også at involvere dig aktivt i processen og stil spørgsmål, hvis du er i tvivl. Det er trods alt din forretning.

Billigst er ikke nødvendigvis bedst. Sæt dig især grundigt ind i betingelser omkring bindingsperioder. Det kan blive rigtig dyrt at overse den slags detaljer.

 

Billedstørrelse til annoncer på Facebook

Når det kommer til selve indholdet i annoncen, er det visuelle blikfang en afgørende faktor for, hvor mange klik din annonce får.

Der findes flere forskellige annonceformater. Den mest almindelige er annoncen i nyhedsfeedet, som ligner den et almindeligt opslag:

 

Billedstørrelse til facebook annonce

 

Her har den anbefalede billedstørrelse længe været 1200*628 pixels, og den fungerer godt, fordi den er tilpas stor til både desktop- og mobilskærme.

Men se så her, hvad der sker, når vi ændrer billedstørrelsen til annoncen til kvadratisk:

 

Kvadratisk billedstørrelse til en facebookannonce

 

Nu får vi pludselig mulighed for at erobre en meget større andel af målgruppens skærm – og det er især tydeligt på mobilen.

Den anbefalede billedstørrelse er 1080*1080 pixels. Det svarer også til opløsningen på et Instagram-billede, så annoncen fungerer også perfekt på Instagram.

 

Hvis du vil gå hele vejen, så er et billede i højformat også muligt. Brug størrelse 1920*1080 for at lave en annonce, der er skræddersyet til at blive vist i Facebook og Instagram Stories. Og brug samme format til videoannoncer, som rammer din målgruppe på mobilerne.

Højformatet er i skrivende stund endnu ikke så udbredt i annoncer, men det vinder mere og mere frem især pga. Instagram Stories og IGTV. Hvis du virkelig vil skille dig ud fra dine konkurrenter, så bør du teste annoncer i højformat.

 

3 (vigtige) tips til Facebook annoncering

Uanset om du er nybegynder eller allerede har erfaring med annoncering på Facebook, er her en række tips, som kan være med til at forbedre dine resultater:

 

#1 – Drop gættelegen, når du laver målgrupper

 

Du behøver ikke gætte dig frem til målgrupper på Facebook

 

Facebook giver dig TONSVIS af muligheder, når du skal lave målgrupper til dine annoncer. Men i stedet for at gætte, skal du så vidt muligt bruge data.

Du har allerede varme målgrupper i form af:

  • Dem der synes godt om din side
  • Dem der besøger din hjemmeside
  • Nuværende kunder

Men ved du også, at Facebook kan finde de personer til dig, som ligner dine varme målgrupper mest? Det hedder “kopi-målgrupper”, og de virker! Så behøver du ikke gætte.

 

#2 – Lad Facebook splitteste for dig

Er du i tvivl om, hvilket billede der er bedst? Kan du ikke beslutte dig for, hvilken overskrift du skal bruge?

Ved at bruge dynamiske annoncer, kan du teste op til 10 forskellige billeder og 5 forskellige tekster og overskrifter i én annonce. Så sørger Facebook for at vise de kombinationer, der virker bedst på målgruppen.

Dynamiske annoncer har yderligere den fordel, at målgruppen ikke ser den samme annonce igen og igen. Så bliver de ikke så hurtigt trætte af dig.

 

#3 – Fingrene væk!

De fleste har ALT for travlt med hele tiden at justere, “optimere” og skrue på målgrupper, budgetter og annoncer. Men ved du hvad?

Dine resultater bliver faktisk dårligere af det. Jeps… For hver gang, du skruer på en parameter, skal Facebooks algoritme starte forfra med at optimere på leveringen af dine annoncer.

Og bare fordi en annonce giver salg, er det ikke det samme som at en fordobling af budgettet medfører dobbelt så meget salg.

Selvfølgelig skal du holde øje med dine annoncer, men lad nu være med hele tiden at gå ind og pille ved de små detaljer. Du skal indsamle nok data, før du ændrer noget (og 200 visninger er ikke nok data).

 

Har du et godt tip til annoncering på Facebook?

Hvis du ligger inde med et godt tip, er du super velkommen til at dele det i kommentartråden herunder. Du er også velkommen til at stille et spørgsmål.

 

Vil du lære endnu mere om, hvordan du markedsfører din klientforretning, opbygger dit personlige brand og når ud til flere potentielle kunder ved hjælp af Facebook annoncering?

Så kan du læse mere om mit store online kursus i Facebook annoncering her ←

 

Rigtig god arbejdslyst!

Anne Billing - ekspert i Facebook annoncering

Anne Billing ekspert i Facebookannoncering

– Online marketing specialist og selvstændig rådgiver siden 2015

Læs mere om Anne her

 

Her kan du læse mere om Facebook annoncering

Målgruppe – sådan laver du segmentering på Facebook ←

Hvorfor virker min annonce ikke? 7 grunde til at Facebook-annoncer ikke virker ←

Boost på Facebook – like a boss ←