Hvordan laver jeg en god målgruppe på Facebook?

Sådan laver du en god målgruppe på Facebook

 

Hvordan laver jeg “gode” målgrupper?
Jeg synes det er svært at finde balancen mellem bred og specifik og om jeg skal have én eller flere målgrupper.

Mvh. Marieke

Målgrupper – sådan laver du god segmentering på Facebook

Kære Marieke,

Det at lave målgrupper på Facebook er en kunstart i sig selv, og det er noget som rigtig mange bøvler med, når de skal lave annoncer.

Det er svært at svare præcist på, hvad du skal gøre, fordi der er så mange muligheder.

 

Men her får du et par fif til din næste målgruppe, som du i hvert fald kan starte med:

Brug dine varme målgrupper

Dem, der er skrevet op til dit nyhedsbrev, synes godt om din side eller allerede er kunder hos dig. De er allesammen det, man kalder varme målgrupper, og de vil i mange tilfælde være de første, som er parate til at  købe af dig, interagere med dig osv., fordi de allerede kender dig og har tillid til dig.

Dette er selvfølgelig forudsat, at du interagerer regelmæssigt med dem i forvejen. Hvis ikke du holder dem varme, er det nemlig dine konkurrenter, der i stedet får deres opmærksomhed.

 

Brug retargeting-målgrupper

Med Facebooks pixel installeret på din hjemmeside, kan du nemt målrette dine annoncer mod dem, der har besøgt dig efter fx at have fundet dig på Google.

På den måde kan du inspirere dem til at læse blogindlæg, skrive sig op til dit nyhedsbrev eller blive kunder hos dig.

Har du besøgende nok, kan du endda målrette helt specifikt efter bestemte sider, de har været inde på. Det er især effektivt til produktsalg eller til at promovere blogindlæg, som har relevans i forhold til noget, de har læst allerede.

 

Lad algoritmerne hjælpe dig med segmentering

I stedet for at prøve at gætte på, hvem din målgruppe er, så lad Facebooks algoritmer hjælpe dig ved at bruge kopimålgrupper. Dem kalder man også for  lookalikes eller tvillinger.

Alle ovenstående segmenter kan danne basis for en kopimålgruppe, og det fungerer ved, at Facebooks simpelthen finder de personer, som ligner dine nuværende kunder osv. mest.

Det bedste resultat får du ved at basere kopimålgrupperne på de målgrupper, der i forvejen har 500 eller flere personer, men du kan i princippet lave dem af målgrupper med helt ned til 20 personer.

Det smarte er, at de opdateres automatisk, så hvis ovenstående segmenter ændrer sig eller vokser, så opdateres kopimålgruppen også.

 

Segmentering af målgrupper efter adfærd og demografi

Hvis du bygger en målgruppe op fra bunden, så hold dig til de hårde facts (dem, folk selv indtaster):

  • lokation
  • alder
  • køn
  • sprog

Og når du når til feltet “Detaljeret målretning”, hvor du kan indtaste søgeord, så gå udenom dem, der er markeret som “Interesser” og hold til til Demografi og Adfærd:

Lav en bedre målgruppe ved at basere den på demografi eller adfærd, frem for interesser

 

Prøv også at undgå at falde for fristelsen til at indtaste for mange ord. Du må gerne indtaste mere end ét for at få målgruppen op på en passende størrelse. Men det skal være nært realterede ord, så din målgruppe stadig er specifik.

Jeg håber, du kan bruge ovenstående som inspiration til din næste målgruppe.

Det vigtigste er, at du tester og lærer af dine erfaringer undervejs, sådan at du kan gøre mere af det, der virker for dig.

 

Kærlig hilsen
Anne Billing

 

Se også:

5 enkle trin til en Facebook målgruppe, som rammer plet

Sådan opsætter vi målgrupper med Facebookpixlen

Guide til den perfekte facebookannonce

Lær det selv: Onlinekursus i Facebookannoncering

 

Har du et godt tip til segmentering af målgrupper?

Så del dine erfaringer i kommentarfeltet herunder