Bange for at blive snydt: Spilder jeg mine penge på annoncer?

Jeg synes det er svært at blive klog på annoncer på Facebook: Mit mål er at nå ud til flere kunder, men jeg er bange for at blive snydt.

Kan du også fortælle mig, hvad Leads er, og hvad der er smartest at gøre? Jeg vil gerne have flere likes, læsere og kunder.

Jeg har siden Pædagogiskhjemmevejleder.dk, som jeg skal have nogle flere annoncer for, men jeg er bange for at spilde mine penge, da jeg godt kunne tænke mig at få mest muligt ud af mine penge.

 

De bedste hilsner,

Stina Simonsen

 

Jeg er bange for at blive snydt og spilde mine annoncekroner

 

Hej Stina,

Tusind tak for din mail.

Du skriver, at du er bange for at blive snydt, når du annoncerer på Facebook. Det er du bestemt ikke den eneste, der tænker på!

Facebookannoncer bliver ofte omtalt som noget, der er lige til at gå til: Klik her og her, og så ruller kunderne bare ind i butikken.

Sådan er virkeligheden dog meget sjældent.

For én ting er teknikken, som de fleste kan lære at mestre.

Noget andet er alt det andet: Ord, billeder, målgrupper og tilbud (=det du vil sælge med dine annoncer).

Det er her, den komplekse del af din markedsføring ligger, og det er ikke “bare lige”.

 

For det første er du nødt til at arbejde på at få et indgående kendskab til din målgruppe:

Har de brug for det, du sælger og – ikke mindst – ved de, at de har brug for det?

Jeg ser mange falde i en fælde her, hvor de gætter sig frem. Heldigvis er det ikke nødvendigt – du kan nemlig spørge dem.

Start med at lave din egen markedsanalyse: Hvis du kender nogen, som er i din målgruppe, kan du interviewe dem og spørge ind til deres problemstillinger. Du kan også lave et online spørgeskema, som folk kan besvare anonymt.

På den måde får du målgruppens egne ord på, hvad det er du kan hjælpe dem med, og det er guld værd, når du skal skrive dine annoncetekster.

En stor bonus ved dette er også, at du kan få masser af idéer til blogindlæg, opslag på sociale medier og nyhedsbreve.

 

Dernæst skal du finde dem og fange deres opmærksomhed på det rette tidspunkt og sted.

Det er relativt nemt for dem, der sælger high-need produkter, som minimælk, sandaler (lige når børnepengene kommer) og fitnessabonnementer efter jul.

Men så snart vi bevæger os over i en genre, hvor målgruppen ikke impulskøber og måske sket ikke kender vores løsninger, er vi nødt til at tænke mere langsigtet og bruge annoncering som en vej til at få flere til at lytte til os.

Ved at bruge Facebook som et led i at få flere leads og likes, kan du opbygge en stor målgruppe, som du så kan brande din virksomhed og markedsføre dine produkter til.

Det gør du ved at uddanne målgruppen med viden og tips. Og ved først at opbygge tillid og herefter begynde at sælge.

Det er sådan, jeg selv har bygget min forretning op siden jeg startede i 2016.

 

Er annoncering pengene værd?

Facebookannonce fra Humac

Jeg købte for nylig en ny computer efter at have set en annonce fra Humac. Faktisk krævede det ikke engang et øjebliks betænkningstid: Jeg klikkede på “Køb nu” og gik ud og hentede mit dankort.

– Var det fordi, Humac havde læst mine tanker og lige præcis vidste, at jeg overvejede at købe en ny iMac?

– Eller var det fordi annonceteksten var så fantastisk formuleret, at jeg slet ikke kunne kontrollere min trang til at handle?

Svaret på begge spørgsmål er et stort NEJ.

Men fordi Apple har et stærkt brand (nok et af verdens stærkeste), og fordi jeg har flere Appleprodukter i forvejen og derfor er en loyal kunde, var min beslutningsproces ultrakort. Og jeg kunne endda spare 3000 kr ved at handle nu, så for mig var det en no-brainer.

Så hvad er min pointe her?

 

Annoncen fra Humac giver formentlig et flot afkast.

Men før denne og andre annoncer blev til, er der blevet investeret millioner (og formentlig milliarder) af dollars i blot at få verden til at kende, stole på og elske Apples produkter.

Det betyder ikke, at du skal investere millioner af kroner i branding. Men ved først og fremmest at bruge dine annoncekroner på at få leads frem for salg, styrker du dit brand.

Det giver måske ikke afkast her og nu, men det vil være den bedste investering på den lange bane.

 

Hvad er et Lead?

Et lead betyder egentlig et emne, altså en potentiel kunde.

Indenfor Facebookannoncering taler man især om leads i forbindelse med den type annoncer, som hedder “Leadannoncer”.

Det er en annoncetype, hvor den potentielle kunde kan give sine kontaktoplysninger i en formular direkte på Facebook, når hun klikker på annoncen. Formularen vil ofte være præudfyldt med fx navn og email.

Leadannoncer er meget velegnet til at få flere modtagere på dit nyhedsbrev. Ved at gøre det nemmere for folk at skrive sig op uden at skulle forbi din hjemmeside først, fjerner du en barriere og har på den måde en højere chance for at få flere igennem.

Til gengæld oplever nogen, at der er lidt flere, som hurtigt afmelder sig nyhedsbrevet igen, når de har skrevet sig op på denne måde.

Du bør derfor teste annoncen op mod en, der sender folk ind på en landingsside med et opskrivningsfelt og prøve at sammenligne, hvad der virker bedst.

 

Likes kan man også få ved hjælp af annoncering

Det kan gøres både billigt og nemt ved at lave annoncer med præcis det formål. De har ligesom Leadannoncer deres eget format inde i annonceadministratoren.

For at være sikker på, at du tiltrækker den rigtige målgruppe, er det vigtigt, at du tydeligt fortæller, hvad man får ud af at like din side.

Det kan fx være, som Yogalærer Anne Goncalves gør det her:

Facebook like-annonce fra Anne Goncalves

 

Husk din kernemålgruppe

Uanset hvilken af de to typer annoncer du vælger, så er det vigtigt, at du ikke lader målgruppen gå til spilde.

Så husk at skrive nyhedsbreve og husk at være aktiv og lave nye opslag på din Facebookside. Ellers er markedsføringen nemt spild af penge.

Det ser jeg desværre alt for ofte, og det er rigtig ærgerligt.

 

Rigtig god fornøjelse med dine annoncer!

 

Kærlig hilsen

Anne Billing, specialist i Facebookannoncering siden 2015

Anne Billing, specialist i Facebookannoncering siden 2015

 

Har du et godt tip til Stina?

Så vil jeg elske at høre fra dig i kommentarfeltet herunder. Du er også velkommen til at dele dine egne erfaringer.

 

Her kan du læse mere om annoncering på Facebook

➤➤➤ Sådan laver du målgrupper på Facebook

➤➤➤ Kan det betale sig at bruge Facebookannoncer som helt nystartet?

➤➤➤ Få inspiration til annoncer i Facebooks Annoncebibliotek

➤➤➤ Lær at annoncere på Facebook på mit store onlineforløb: Facebookannoncering for begyndere

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Scroll til toppen