Sådan får du maksimal effekt af dine Facebook-annoncer

Velkommen til nørd-indlægget over dem alle! Selvom du kommer til at gabe, når du læser tekniske ord som domæneverificering og konverteringshændelser, så er du nødt til at sætte dig ind i det for at få maksimal effekt af dine Facebook-annoncer.

 

Privatliv forbedres, annoncering forringes

Det bliver sværere og sværere at ramme plet med Facebook-annoncerne, fordi man ikke længere kan få et nøjagtigt billede af digitale kunderejser. Rejserne er blevet mere komplekse, og tiltag som cookie-lovgivning, GDPR og Datatilsynets seneste afgørelse om Google Analytics begrænser i høj grad, hvor meget data vi kan indsamle til analyse.

For at gnide salt i såret for virksomheders Facebook-annoncering har Apple valgt at deres brugere af iPhone, iPad og Mac aktivt skal give tilladelse til at Facebook sporer deres aktivitet uden for platformen ved hjælp af Facebook-pixlen. En Facebook-pixel er et lille stykke kode, som hjælper dig med at spore data på dine (potentielle) kunder. Det er en fordel, når du skal spore om dine annoncer på sociale medier virker som de skal. Vi har skrevet om Facebook-pixel her.

At Apple vælger at give deres brugere mulighed for at fravælge sporing er et stort skridt fremad for privatlivet på nettet, men det betyder også at der er en stor portion af vores brugere, hvis adfærd vi ikke længere kan få lov at spore. Konsekvensen er, at det bliver sværere at lave annoncer, der rammer plet hos dine målgrupper.

 

Er der overhovedet en løsning?

Den gode nyhed er, at du stadig godt kan få effekt af dine Facebook-annoncer efter Apples opdatering af privatlivsindstillingerne. Du skal gøre to ting👇

1. Verificér dit websitedomæne

Hvis du ikke verificerer dit domæne forhindres din pixel i at spore vigtige ting om dine besøgende fra Apple-enheder på din hjemmeside. Det betyder, at data om dine målgrupper bliver markant mindre, og dermed bliver det sværere at få maksimal effekt ud af dine annoncer. Du risikerer også at modtagere, som har fravalgt sporing, slet ikke ser dine annoncer.

Du behøver kun at verificere dit domæne én gang.

Her kan du få en videoguide til, hvordan du nemt verificerer dit domæne, hvis du har en WordPress-hjemmeside.

Hvis du ikke har en WordPress-hjemmeside, så få hjælp til det, hvis du ikke har forstand på DNS-opsætning, HTML eller FTP.

2. Sæt 8 konverteringshændelser op

Apples opdatering betyder også, at der er kommet en begrænsning i antallet af konverteringshændelser. Og hvad er så konverteringshændelser?

En konverteringshændelse er en aktivitet, som er vigtig for din forretning. Du vil gerne spore forskellige hændelser, som dine besøgende foretager sig på din hjemmeside. Fx vil en webshop gerne spore, hvor mange personer, der køber et produkt efter at have set og klikket på en Facebook-annonce. For andre kan en konverteringshændelse være tilmelding til nyhedsbrev. En konverteringshændelse behøver altså ikke nødvendigvis være et køb.

Hændelserne er vigtige at sætte op for at lære dine besøgende bedre at kende, og dermed kunne skabe bedre, målrettede annoncer. Hvordan du i praksis sætter konverteringshændelser op kan du lære her. 

Hvis du er nået hertil i blogindlægget, så stort tillykke! Du har nu formået at læse om et meget kompliceret emne uden give op! Og hvis du sidder tilbage med en følelse af total opgivenhed, så er Anne klar til at hjælpe dig.