4 grunde til ikke at bruge ChatGPT til din Facebook-annoncering

4 grunde til IKKE at bruge ChatGPT til din Facebook-annoncering

ChatGPT og andre af den type chatprogrammer er kommet for at blive uanset om du deler begejstring eller bekymring over den. Men hvordan skal du forholde dig til ChatGPT, når det drejer sig om Facebook-annoncering? Er det en kærkommen hjælp til din markedsføring eller noget, som du skal styre udenom?

Vi har samlet 4 grunde til, hvorfor vi synes, at du IKKE skal benytte ChatGPT til din Facebook-annoncering.

ChatGPT fik 100 millioner brugere på 2 måneder

ChatGPT er på alles læber, og man forstår godt hvorfor. Selvom kunstig intelligens (også kaldet AI – Artificial Intelligence) har eksisteret siden 1950’erne er det banebrydendende, at vi nu kan stille spørgsmål og få svar via chatprogrammer.

På blot 2 måneder fik ChatGPT 100 millioner brugere. Til sammenligning tog det TikTok 9 måneder at opnå samme antal brugere. Folk er altså mere end klar til at omfavne denne nye teknologi. Programmer som ChatGPT er nemt tilgængeligt, fordi det er gratis og alle kan bruge det. Udseendet minder om Facebook Messenger, som de fleste mennesker kender særdeles godt.

ChatGPT 3.5 minder om Facebook Messenger

Der gik heller ikke lang tid før internettet spyttede den ene artikel ud efter den anden om ChatGPT, og meningerne er delte. Den ene lejr er klar til at udforske alle mulighederne inden for fænomenet, hvorimod den anden lejr er nervøs for, hvad teknologien vil bringe med sig af negative konsekvenser.

I princippet kan du godt læne dig tilbage, og lade kunstig intelligens overtage din Facebook-annoncering, men lad os forklare, hvorfor det ikke er en god idé.

 

1. ChatGPT forstår ikke din virksomheds DNA

Kunstig intelligens forstår ikke din virksomhed, positionering i markedet eller din tone of voice. Teknologien er eminent til at finde mønstre i store datasæt, men den enkelte virksomheds DNA og autencitet kan den af gode grunde ikke identificere. Derfor kan teknologien ikke skabe indhold til din forretning, som er tro mod dit brand.

 

2. Data er ‘for gammel’ til Facebook-annoncering

ChatGPT indeholder kun data til og med 21.september 2021. I en verden, hvor Facebooks algoritme, vilkår, trends osv. kan ændre sig fra den ene dag til den anden vil det være uhensigtsmæssigt at stole på ChatGPTs data til din Facebook-annoncering.

Den kunstige intelligens har heller ingen evne til at faktatjekke den information, som den giver dig. Den betvivler ikke sin egen information. Det vil sige, at teknologien kan give dig falsk information uden at hverken den eller du ved det. Derudover er der hele spørgsmålet omkring ophavsret. Hvis du får ChatGPT til at producere en annoncetekst, hvor har den så fået teksten fra? Bryder teksten nogle rettigheder et sted i verden?

 

3. Middelmådige annoncetekster

Mange faldt bagover, da de så at ChatGPT kunne producere annoncetekster. Hvis du går teksterne efter i sømmene vil du dog bemærke, at teksterne er generiske og middelmådige.  Chatprogrammet har jo blot scannet et hav af tekster fra det store internet, og mangler derfor originalitet.

Annonceteksten fortæller altså intet om din forretnings unikke personlighed, og vil derfor ikke appellere til din målgruppe. Typisk vil der være en form for genkendelighed i dine Facebook-annoncer, som vækker nogle følelser hos din målgruppe. Denne genkendelighed vil gå tabt i en generisk annoncetekst fra et AI-chatprogram, og vil derfor afholde folk fra at interagere med din virksomhed.

 

4. ChatGPT ejer ikke menneskelig intuition

ChatGPT er intelligent, fordi den bygger på algoritmer, og enorme mængder data. Dog ejer den hverken menneskelig intuition eller kritisk tænkning. Den forstår ikke kontekst eller en dybere betydning af en tekst eller samtale, ej heller moral og etik.

At markedsføre sig på Facebook kræver i den grad en forståelse af, hvorfor og hvornår mennesker agerer som de gør. I vores optik skal man derfor være kritisk overfor det indhold, som chatprogrammet spytter ud.

 

Kunstig intelligens bliver en del af jobbet

Formålet med dette blogindlæg er absolut ikke male fanden på væggen for kunstig intelligens er kommet for at blive. Og med tiden bliver teknologien bedre og bedre. Den betalte version – GPT 4 er allerede mere avanceret i forhold til både ord og billeder. Og vi bruger selv ChatGPT, når vi skal have forklaret (komplekse) emner som fx. kunstig intelligens😉

Du kan også benytte chatprogrammerne til inspiration om markedsføring, men vær obs på, hvor gammel dataen er. Det er også vigtigt at understrege, at jo mere nuancerede og detaljerede spørgsmål, du stiller, desto bedre svar vil du få.

Nogle mennesker frygter at kunstig intelligens kommer til at koste os alle jobbet, og det bliver “mennesket mod maskinerne”.  Vi tror ikke, på at maskinerne kommer til at overtage vores job. Vi tror mere på, at AI bliver en vigtig del af vores job, og at vi skal samarbejde MED teknologien. ChatGPT og andre af den type programmer bliver kun bedre af at samarbejde med mennesket.