Sådan får du succes med Instagram Reels

“Kun en tåbe frygter ikke video”

@hiddeidzinga #pottery #ceramics #handmade #fail ♬ origineel geluid – Hidde Idzinga Ceramics

Hvis du nemt kan forestille dig selv i ovenstående situation, så læs lige med her👇

Opskriften på at tage din Instagram til næste niveau er Reels – platformens videofeature. Formatet minder meget om TikTok, og blev introduceret i august 2020. Siden er der sket en eksplosiv stigning i brugen af redskabet. Et Reel (filmrulle på dansk) er på mellem 15-90 sekunder, og er din mulighed for at vise din forretning fra en anderledes og mere kreativ vinkel. Men hvordan kommer man lige i gang med Reels, hvis man ikke aner, hvor man skal begynde? Vi har samlet de 5 bedste tips til dig her.

 

1. Introducér dig selv

Find en sang, som du holder af eller et nummer, som trender på enten Reels eller TikTok til at introducere dig selv. Et eksempel er kunstneren Will Gittens som har lavet sangen ‘Zodiac’. Den er genial til at skabe en skabe en intro af dig selv, fx med følgende info:

Alder
Stjernetegn
Hvor du bor
Noget du godt kan lide
Hvor du er fra
Hvad du laver
….og hvad med dig? (opfordring til dine følgere – denne kan generere rigtig mange kommentarer)

Se eksempel her👇

2. Stemningsvideo

Find en sang, du godt kan lide og lav en kort stemningsfilm, som viser dine omgivelser eller en proces, du er i gang med. Husk at Reels har en masse fede og kreative effekter, som du kan benytte til at tiltrække opmærksomhed.

 

3. Forventning vs. virkelighed

Lav en filmrulle med en fordom eller antagelse, som andre typisk har om din branche eller din måde at leve på. Det gør ikke noget at det er lidt karikeret for at understrege pointen.

 

Vis dette opslag på Instagram

 

Et opslag delt af Cosmo Laser (@cosmolaser)

Hold dig til ét emne – har du flere eksempler kan du med fordel gøre det til hel, lille serie, som kan skabe vedvarende engagement fra brugere.

 

4. Proces fra start til slut

Denne idé egner sig især til dig, som selv fremstiller dine produkter eller som arbejder med en form for transformation (dekoratør, vægttabskonsulent, indretningsekspert osv.). Sæt din telefon til at optage, mens du arbejder, og vis herefter videoen i high speed format eller korte ‘stop motion’ klip fra start til slut. Tilføj evt. tekst, hvor du fortæller, hvad der sker og med underlægningsmusik.

 

Vis dette opslag på Instagram

 

Et opslag delt af Sif Steendahl Grandorf (@lesifre_design)

5. Quick tips

Giv 3-5 små tips i tekstbokse, som skifter på skærmen i takt med at du fortæller og/eller peger forskellige steder i luften. Denne video er nem at lave, og kræver ikke andet end at du stiller dig foran kameraet og peger, klapper eller knipser.

 

Vis dette opslag på Instagram

 

Et opslag delt af MÆRK | Siff Storm (@siffstorm.maerk)

 

BONUS TIP:

Stjæl med arme og ben! Der er virkelig mange fantastiske eksempler på at lave kreative reels derude, så du behøves altså ikke opfinde den dybe tallerken selv. Sidst, men ikke mindst – husk at tilføje relevante hashtags for at nå ud til et større og relevant publikum.

 

DISCLAIMER: nogle af eksemplerne er TikTok-videoer, men formatet og idéerne bag egner sig godt til Instagram Reels også 👍