Instagram Stories vs Snapchat

Opdateret den 19. september 2017

I sommeren 2016 offentliggjorde Instagram deres nyeste tiltag: Instagram Stories.

Derefter var verden ikke den samme for alle dem, der ellers havde afskrevet Snapchat som et underligt fænomen for teenagere, for pludselig løb vi alle sammen rundt og optog små 10-sekunders sekvenser af vore hverdag og delte dem i det nye feed.

Instagram Stories giver:

  • Mulighed for at dele fotos og videoer af 10 sekunders varighed, som forsvinder igen indenfor 24 timer
  • Tekst- og tegneværktøjer direkte i appen
  • Ansigtsfiltre
  • En mere autentisk måde at interagere med følgere.

Lige fra første dag har det lignet en tro kopi af det ekstremt succesfulde sociale medie Snapchat. Facebook (som ejer Instagram) havde også uden held forsøgt at opkøbe Snapchat i første omgang, men de valgte i stedet selv at tage udfordringen op.

Hvad betyder det for dig?

Her et år senere ser det stadig ud til, at Stories bliver prioriteret meget højt i Instagrams algoritme. Det ser man især ved, at historier med hashtags og lokationer bliver prioriteret højt i explore-feedet.

En afgørende forskel er også, at hvor Snapchats brugere stadig primært er under 25 år, så har Instagram noget bredere fat.

På Snapchat er influencer marketing (altså kendte personer og bloggere, der promoverer produkter) stort, men det er det bestemt også på Instagram. Bare se Mascha Vang, Nutidensmor, Femmeemilie m.fl., som hver dag bruger Stories på den måde.

Og vi har stadig ikke helt vænnet os til kommercielt indhold på Snapchat endnu.

Det har vi til gengæld på Instagram! Og så er det meget nemmere at opbygge en følgerskare og interagere ved hjælp af hashtags, likes, kommentarfelter osv., hvor Snapchat stadig virker som en lukket envejskanal.

Hvad skal du bruge Stories til?

Der er et hav af muligheder, og kun fantasien sætter grænser, men her er et par forslag:

  • Tidsbegrænsede konkurrencer
  • “Bag kulissen”-fotos og -videoer
  • Sneak peeks af nye produkter
  • Lære dine følgere at kende ved at opfordre dem til at svare på dine historier

Bruger du Instagram Stories eller Snapchat? Del dine erfaringer i kommentarfeltet herunder:

 

 

Instagram Workshop

Går du rundt med følelsen af, at din indsats på Instagram ikke rigtig rykker din forretning?

Så er denne Instagram workshop lige noget for dig!

Måske ved du inderst inde godt, at din indsats på Instagram godt kunne være bedre. Eller også gør du allerede en hel masse, men du ved faktisk ikke, om det er det rigtige for dig og din business – eller om du bare spilder din tid…

Rigtig mange selvstændige har det sådan! Det ved jeg, for jeg hører fra jer igen og igen, og nu gør vi noget ved det – Sammen!

Instagram kursus
Scroll til toppen