Kunne du tænke dig at blive klogere på Instagram Stories?

I så fald giver dette blogindlæg dig 7 gode grunde til straks at komme i gang!

Instagram præsenterede konceptet ’Stories’ for sine brugere i august 2016, og siden da har den fået en, måske lidt uventet, men ikke desto mindre fantastisk modtagelse herhjemme og såvel private brugere som virksomheder bruger funktionen flittigt – og med god grund! Der er nemlig mange fordele at hente ved brugen af Instagram Stories.


1 år på bagen, men stadig fuld af potentiale

Følgende kriterier gælder stadig den dag i dag, som da Instagram Stories blev lanceret i 2016:

  • Mulighed for at dele billeder og videoer af 10 sekunders varighed
  •  Tekst- og tegneværktøjer direkte i funktionen
  • Billeder og videoer forsvinder automatisk efter 24 timer

Men funktionen har fået besøg af et ufatteligt højt antal brugere siden lanceringen i august 2016, hvor folk stadig så Snapchat, som den førende platform inden for de populære “øjebliksbilleder”. Og målinger viser, at der i dag er hele 200 millioner aktive brugere på Instagram Stories!

Derfor er der meget potentiale at hente i Instagram’s udvidede funktion, og måske du allerede nu sidder og funderer over, hvorvidt din forretning ville nyde godt af at udvide sin SoMe-tilstedeværelse med denne ekstra feature? Og måske du sidder og overvejer at tage din Instagram for Business til næste niveau?

Så synes jeg lige, at du skal lige bruge 7 minutter på at læse dagens blogindlæg.


Vidste du at…

  • Instagram i 2017 fik målt over 700 millioner aktive månedlige brugere?
  • Platformen har mindre konkurrence end social media-giganterne Facebook og Twitter?
  • ”Instagram’erne” viser mere engagement end brugere på andre populære sociale medie-platforme?

Men det giver faktisk mening! I 2017 er video blevet en af de helt store digitale trends, som kun bliver spået til at fortsætte. Dét sammen med andre former for visuel storytelling er kommet for at blive, og det er netop det Instagram høster solidt på i øjeblikket.

Du kender det med garanti fra dine personlige digitale platforme. Vi bliver hver eneste dag bombarderet med information og ALT for meget af den! I gennemsnit kan vi faktisk kun holde opmærksomheden i 8 sekunder. Ja, du læste rigtigt. 8 sekunder (det er mindre end en guldfisks!) før vores hjerner beslutter sig for at hoppe videre til det næste, mere interessante opslag. Derfor er det jo genialt, at Instagram Stories har en maksimal varighed på 10 sekunder. For ofte ville brugeren alligevel bladre videre, når de 8 er gået. Så spild hverken din egen eller brugerens dyrebare tid, men gå i stedet lige til makronerne med Instagram Stories!


Gør som Mascha og Ninka-Bernadette og hop med på vognen!

Instagram Stories er på baggrund af de ovenstående evalueringer blevet hverdagsrutine hos kendisser som Mascha Vang (@maschavang) og Ninka-Bernadette Mauritson (@ninkasdetox). Men lokale caféer såvel som iværksættere har også taget konceptet til sig.

Som nævnt i Annes tidligere blogindlæg er Instagram Stories næsten en tro kopi mod Snapchat. Dog varierer målgrupperne markant på de to platforme. Snapchat rammer primært de helt unge brugere (60 procent af Snapchat’s brugere er under 25), hvor Instagram’s målgruppe altså rammer en del bredere. 55 procent af “Instagrammerne” er unge mellem 18 og 29, mens 28 procent involverer voksne mellem 30 og 49 år.

Desuden er der flere kvinder end mænd på Instagram, så hvis din målgruppe primært er kvinder, er Instagram “the place to be”. Og sidst men ikke mindst har Instagram forbedret funktionen markant siden sidste år ved at tilføje flere spændende features og redigeringsværktøjer. Så mit bud er:

Brug et par minutter på at sætte dig ind i følgende 7 fordele ved Instagram Stories, og overvej om det måske er en funktion, du skal tilføje til din SoMe-tilstedeværelse (hvis altså du ikke allerede er en flittig bruger af konceptet!)


7 fordele ved Instagram Stories

#1 Instagram stories er en unik mulighed for at give dine brugere:

  • ”Behind-the-scene view”
  • Produktmeddelelser
  • Event- og produktmarkedsføring
  • En gratis (digital) entrébillet til events
  • Indblik i ”personen-bag-brandet”

#2 Instagram Stories er en hurtig og effektiv måde at få dit budskab ud til din målgruppe.

#3 Kvaliteten på Instagram Stories behøver ikke være lige så høj som på dit Instagram Feed, hvor der til gengæld forventes høj visuel kvalitet og kontinuitet.

#4 Der er mange muligheder for visuelt indhold (som jo i øvrigt er den helt store trend lige nu): billeder, korte videoer, Boomerang (GIF-agtigt billede/video), baglæns video og live videoer. Sidstnævnte kan være en god idé ved en ”her-og-nu-begivenhed” – et udsalgsevent (f.eks. Black Friday) eller personalearrangement.

#5 Du kan også lave sjove tilføjelser til dine billeder og videoer – f.eks. ved at lave ansigtsfiltre eller indsætte tekst og ’stickers’/emojis og på den måde gøre dine stories anderledes og mere personlige. Du kan endda gøre det på farten, da det tager nul komma fem! (Bare pas på du ikke går ind i en lygtepæl, mens du taster løs… siger det ud fra erfaring og en lettere hjernerystelse!)

#6 Dine følgere har mulighed for at sende dig en direkte besked, når de ser din story. Det kunne eksempelvis være en potentiel kunde, der brænder inde med et spørgsmål til dit produkt eller dine ydelser, og så er det jo bare med at være hurtig på tasterne!

#7 Her på falderebet, er der en sidste, men vigtig fordel! Nemlig at hashtags og tilføjelse af placering fremmer dine muligheder for at blive vist i Instagram Explore. Så det er bare med at komme i gang med at tagge og lokalisere dig, når du bruger Instagram Stories!


Hvis du synes, at blogindlægget har givet dig blod på tanden ifht. at gå i krig med markedsføring via Instagram Stories, bør du se denne korte video (8 min, 14 sek) med konkrete og lavpraktiske tips & tricks til at begå dig i funktionen.

Rigtig god fornøjelse :0)