Instagram for business: Alt hvad du skal vide om de nye funktioner

>> OBS: Der er sket en del, siden indlægget her blev skrevet i 2016. Find alle de opdaterede indlæg om Instagram her.

For et par uger siden rullede Instagram for business ud i Danmark.

Måske har du den allerede, måske har du ligesom jeg fået den i dag, eller måske har du ikke adgang endnu. Hvis ikke, så får du helt sikkert muligheden indenfor ganske kort tid.

Jeg har i hvert fald glædet mig. Både til at se, hvilke ekstra funktioner, den rummer, men især til at lave den her gennemgang til dig!

Kan alle få en business-profil på Instagram?

Umiddelbart er svaret ja. Instagram har valgt at rulle funktionen ud af flere omgange, så det er ikke alle, der har fået adgang på samme tid, men den kommer også til en telefon nær dig.

Når du har adgang, så kommer du til at møde det her skærmbillede på din profil:

Instagram for business

Herefter trykker du på “Læs mere”, og så bliver du guidet igennem. Vær opmærksom på, at du skal have en Facebookside for at få en businessprofil.

Hvis du er kommet til at klikke på “Jeg er ikke en virksomhed”, og du fortryder, så kan du slå det til ved at gå ind i menuen under det lille tandhjul øverst til højre og vælge “Skift til virksomhedsprofil” derinde.

Nu skulle din profil gerne se sådan her ud:

Instagram Business

Nu har du fået en call-to-action-knap, hvor der står “Kontakt”. Det betyder, at dine følgere får mulighed for at få en rutevejledning til din forretning, ringe til dig eller sende dig en email med et enkelt klik.

VIGTIGT: Hvis du ikke har en besøgsadresse eller f.eks. en fysisk butik, skal du huske at rette dine indstillinger og fjerne adressen. Det gør du ved at trykke “rediger profil” og rette dine kontaktoplysninger.

Og nu til lidt af det nye:

Indblik i dine data

Jeg ved, jeg ikke er den eneste, som virkelig har savnet at kunne se statistik for mine opslag.

Hidtil har det kun været muligt at følge med i, hvor mange, der har liked eller kommenteret på et opslag på Instagram, men med businessprofilen er det nu muligt at få overblik over:

  • Hvor mange gange et opslag er blevet vist.
  • Hvor mange unikke, der har set det (rækkevidde)
  • Det samlede engagement (antal likes og kommentarer)

Du kan finde tallene under de enkelte opslag ved at klikke på “Indblik”, eller du kan se en oversigt over dine mest populære opslag inde på din profil. Du finder dem ved at klikke på det lille graf-ikon ved siden af tandhjulet øverst (se billedet lidt længere oppe).

Inde i den menu kan du også finde de samlede tal for:

  • Visninger (hvor mange gange dine opslag er blevet vist i alt)
  • Rækkevidde (hvor mange unikke brugere, der har set dine opslag)
  • Websiteklik (hvor mange, som har klikket på linket i din profil)
  • Følgere (hvor mange gange dine følgere er online på en typisk dag)

De her data skulle gerne gøre det meget nemmere at se, hvilken type opslag, dine følgere kan lide og dermed at planlægge dit indhold fremover, så det bliver endnu bedre.

Jeg er helt sikker på, at der nok skal komme endnu flere data i fremtiden, men de her er en god start.

Annoncering direkte i app’en

Indtil nu er al annoncering på Instagram foregået via Facebooks annonceværktøj, og mange synes, det har været svært at finde rundt i, fordi Facebook har så mange annonceringsmuligheder.

Men med den nye business-profil er det blevet muligt at annoncere direkte i Instagrams app ved at klikke på det lille “Promover”-link under dine billeder. Det finder du lige ved siden af linket til “Indblik”.

Det er lidt som en “boost”-funktion, som du kender den fra Facebook. Du kan vælge mellem, om promoveringen skal få folk til enten at besøge din hjemmeside, eller du kan målrette den efter at få flere opkald eller besøg i din forretning.

Når du har valgt annoncens formål, kan du vælge mellem forskellige tekster på din call-to-action-knap.
Du få lidt forskellige valgmuligheder alt efter, om du målretter efter det ene eller andet.

Herefter vælger du målgruppe, og her kan du enten lade Instagram bestemme, eller du kan lave din egen målgruppe ud fra geografi, interesser, alder og køn.

Til sidst skal du vælge et budget og tilføje en betalingsmetode, og så er du i gang.

Og hvad så nu? Så vælter kunderne bare ind?

Helt så enkelt er det ikke.

Den typiske Instagrambruger er ret kræsen og gider ikke bombarderes med reklamer, så hvis du skal fange hendes interesse, skal du gøre det med stil.

Annonceværktøjet i appen er stadig meget begrænset i sine muligheder, og det kan blive dyre lærepenge bare at lade Instagram bestemme din målgruppe.

Det kan godt være, du får en høj rækkevidde, men det er ikke det samme, som at du får tusindvis af nye kunder ud af det.

Vær kritisk og prøv at vente minimum en uges tid med at promovere noget. Start med at promovere et af de opslag, som i forvejen får mange likes og kommentarer. Hvis dine nuværende følgere er vilde med det, så er der gode chancer for, at det også vil tiltrække opmærksomhed fra andre.

Går det med rækkevidden som på Facebook?

Der er god grund til at regne med, at den organiske rækkevidde kommer til at falde, ligesom vi har oplevet det på Facebook.

Jeg kan ikke spå (gid jeg kunne!), men Facebook har bevæget sig mod “pay to play” i nogle år efterhånden, og det samme ser ud til at ske for Instagram.

Først fik Instagram en ny algoritme i foråret, så opslagene ikke længere blev vist kronologisk.

Nu er de så kommet med nye business-funktioner.

Og Facebook ejer Instagram. Så ja. Jeg tør nok godt smide en 20’er i puljen på, at det kommer til at ske.

Men ro på: Udviklingen kom ikke fra den ene dag til den anden på Facebook, og det gør den næppe heller på Instagram.

Og husk: Godt indhold får stadig høj rækkevidde på Facebook, så hvis du bruger værktøjerne fornuftigt og begynder at notere, hvilke Instagram-opslag, dine følgere engagerer sig i, så kan du ret hurtigt blive endnu skarpere til at lave godt indhold.

For det er i bund og grund det, dine følgere vil have: Godt indhold!

Og det er ligegyldigt, om det er på Facebook, Instagram, Snapchat, Youtube, Pinterest, Twitter osv.