7 tips til hurtigt at mestre din Instagram for Business

Instagram er mere end mere bare madbilleder og ‘inspirational quotes’. Instagram for Business er en platform, som kan hjælpe dig med at visualisere dit brand på en lækker måde samtidig med, at du kan deltage i en åben og uformel dialog med dine følgere og potentielle kunder.

Hvis du har lyst til at bruge Instagram for Business, eller måske allerede er en flittig bruger, men mangler lidt inspiration til at forbedre din profil, kan du læse med her og få 7 gode tips til at optimere din tilstedeværelse i Instagram-universet.

#1 Vis hvad du kan på en kreativ måde

Brug dine billeder og videoer til at give dine (potentielle) følgere en demonstration af, hvilken løsning eller hvilket produkt, du kan tilbyde dem.

Tell it by showing! 

Vis hvilken værdi dine produkter eller din service kan give dine følgere samtidig med, at dine posts gerne må fremstå æstetisk pæne – dvs. behagelige for det visuelle øje.

Hvis din virksomhed er service-orienteret, er det en god idé at sætte fokus på ”processen bag”.

Det kan eksempelvis gøres ved at:

  • Give dem et indblik i din virksomhedskultur
  • Dele din virksomheds mission med dine følgere
  • Vis tips og tricks/”how tos”, fx i korte videoer, som kan vare op til max 1 minut på dit Instagram Feed og max 10 sekunder på Instagram Stories

#2 Skab en vindende profil

Fokusér på din USP (Unique Selling Point)! Brug ikke tiden på at sælge ”hele paletten” i din profil. Din bio-sektion (se eksemplet herunder) er det første, din potentielle følger ser, når de går ind på din profil. Derfor kan det være en fordel at skære ind til benet og sæt fokus på dit vigtigste produkt eller ydelse, og undlad at beskrive alt det andet, du også tilbyder.

Her er mit bud på en kvalificeret og målrettet bio-sektion:

Instagram for Business - den perfekte bio

Gør det nemt for den potentielle nye følger at finde dig på dine andre kanaler. Opdater regelmæssigt dit link i bio, så du fører brugeren direkte til dit nyeste blogindlæg, kampagnetilbud eller lignende.

>> Læs mit tidligere blogindlæg med en detaljeret guide til at skrive den perfekte Instagram bio.


#3 Tag din følger med ind bag kulisserne

Hvis du tilbyder et specifikt produkt kunne det måske være interessant for dine følgere at få at vide:

  • Hvordan dine produkter bliver lavet?
  • Hvem er dine samarbejdspartnere?
  • Hvor kommer dine varer fra?

Hvis du derimod tilbyder en service, kan det være en fordel at skrive lidt om forløbet eller processen:

  • Hvorfor kommer dine kunder til dig?
  • Hvad er deres forventninger/ønsker?
  • Hvad går de derfra med?
  • Hvilken værdi skaber du for dem?

Visualiser det gennem videoer, før/efter billeder eller korte citater fra kundernes oplevelser. Det er op til dig selv at vurdere, hvordan din måde at reklamere for dit brand, stemmer overens med dine værdier. Et lavpraktisk, men godt tip: Stop op og vurder værdien samt relevansen af dit opslag, før du deler det!

OBS! Brug altid pæne, stilfulde billeder på dit feed. Dagligdagens finurligheder hører sig mest til dine Instagram Stories. Find smukke (gratis) fotos på bl.a. Pexels, Canva og Stocksnap, som er mine personlige favoritter. Billederne kræver ikke kreditering og er nemme og hurtige at downloade. Læs mere om stock photo hjemmesider på mit tidligere blogindlæg.


#4 Udvid din rækkevidde med hashtags

Du har sandsynligvis allerede stiftet kendskab til dem. De små vaffellignende firkanter, man kan bruge som aktive søgeord på Instagram.

Det kan være en god idé at lave et virksomheds-hashtag og derefter bruge det flittigt i samtlige posts! Mit er eksempelvis #annebillingdk. Det kan være med til at generere trafik til din Instagram-profil og dernæst din blog eller hjemmeside. Og det er jo formålet med de fleste sociale medie-kanaler.

Jeg vil anbefale, at du bruger mellem 3-5 hashtags i dine posts til at starte med. Så kan du bedre lege med, hvilke der virker, og hvilke der ikke gør. Brug gerne dine egne hashtags.

Her er nogle konkrete eksempler:

  • Virksomhedsnavn: #annebillingdk
  • Branche: #tech #iværksætteri #entrepreneur
  • Niche: #socialmedia #instagram #facebook
  • Noget, som kendetegner det, du poster: #instagramtip

Find din egen stil, men brug lidt tid på at researche din branche. Det kan godt betale sig at undersøge, hvilke hashtag der ville øge din rækkevidde.

Når du starter med at skrive dit hashtag, kommer der en række forslag op. Sørg for at vælge hashtags, hvor der ikke er en million af dem, men heller ikke alt for få. Hvis du vælger dem med en million hashtags, er der stor sandsynlighed for, at du ikke bliver spottet i mængden. Du må prøve dig frem. Husk at tjekke hvordan responsen (likes og kommentarer) er på dine opslag.

Her er 10 specifikke eksempler på populære hashtags for start ups, iværksættere og virksomhedsejere:

  • #onmydesk
  • #girlboss
  • #creativepreneur
  • #SocialBusiness
  • #whereiwork
  • #smallbiz
  • #entrepreneurlife
  • #iværksætter
  • #businesswomen
  • #startuplife

Der er forskellige måder at inkorporere dine hashtags. Du kan gøre det i slutningen af din post, i en separat kommentar eller ved at integrere dem i selve indlægget. Find ud af hvad der fungerer bedst for dig, men hav æstetikken in mente!


#5 Nævn dine @samarbejdspartnere

Det kan være en god idé at referere til dine samarbejdspartnere i dine opslag og på den måde få omtale på deres profil. Det skal naturligvis stemme overens med din brandværdi og mission, men det er god måde at blive opdaget af nye følgere og dermed også potentielle kunder.

“Shoutout for shoutout”

Også set i hashtags som #sfs – måske du har hørt udtrykket før? Lavpraktisk set er det blot en måde at  fremhæve en anden person eller virksomheds Instagram-profil via et opslag. Det kan være en rigtig god måde at tiltrække nye følgere over på sin side, hvis du bliver krediteret af én af dine samarbejdspartnere.

Her er et eksempel på et shoutout, hvor Kristine fra Birkablog.dk nævner sin samarbejdspartner Karin:

Instagram for business - shout out

Shoutouts kan laves på forskellige måder. Pointen er egentlig at lave en gensidig tjeneste og på den måde få flere relevante følgere gennem samarbejdspartnerens netværk. En idé kan også være at slå sig sammen med en anden Instagrammer inden for dit felt og lave noget indhold sammen, som derefter deles på hinandens profiler. På den måde kan du nå ud til flere potentielle følgere inden for din målgruppe.


#6 Giv dine følgere ekslusiv adgang

Èn af grundstenene i effektiv markedsføring er at bibeholde dine kunders interesse!

En god idé kan være at fodre dine loyale følgere med eksklusivt indhold. Det kunne fx være at lade dem være de første til at høre om nye produkter, services eller et aktuelt kampagnetilbud.

Lav evt. nogle ”teaser” fotos, som skal være til formål at gøre dine følgere opmærksomme på, at der snart sker noget spændende og værdiskabende for dem.

Det kan være, at du snart tilbyder et nyt produkt, flytter i nye lokaler eller lignende. Gør dine kunder opmærksomme på nyhederne og få dem til at føle sig specielle. Formålet er at de kommer tilbage til din profil efter mere “insider”-information.


#7 Analyser din succes og brug data til at “bygge” videre

Hvis ikke vi ind imellem stopper op og analyserer os frem til, hvad der har virket og hvad der ikke har, bliver vores markedsføring rent gætteri. Og det er da sjældent at et skud i tågen giver mad på bordet!

Man kan læse 100 artikler om forslag til tidspunkter, hvor det er bedst at dele indhold, og hvilke hashtags der bedst muligt øger ens rækkevidde. Men det er altså kun ved at teste og måle dine resultater, at du målrettet kan finde ud af, hvad dine kunder vil have – og måske savner! Og så ville det jo ikke være dumt at kunne imødekomme dine kunders behov før din konkurrent gør…

Tjek derfor regelmæssigt dit antal følgere, engagement og ’clicks’ (antallet af klik på dit link i bio), så du hele tiden kan forbedre din strategi og tilstedeværelse.


Jeg håber, at du kunne bruge disse 7 tips til at forbedre din Instagram-profil. Har du spørgsmål eller kommentarer, er du meget velkommen til at skrive disse i kommentarfeltet herunder.