Hop på TikTok-toget før dine konkurrenter

TikTok er på alles læber, og det er ikke uden grund. Antallet af danskere på platformen er steget massivt, faktisk næsten 50% fra 2020-2021 iflg. DRs medierapport. I øjeblikket tilskrives væksten unge brugere (12-29 årige), men man forudser at de ældre og mere købestærke brugere kommer langsomt snigende ligesom det før er set med Facebook, Instagram og Snapchat. Før vi dykker ned i om TikTok er relevant for dig, så lad mig kort forklare, hvad TikTok egentlig er for en størrelse. 

TikTok blev præsenteret for verden i 2016, og er et medie, hvor brugerne kan lave og dele korte videoer med hinanden. Foretrukken varighed på videoerne er 15 sekunder, og indtil videre er det mest populære indhold dansetrends, challenges og lip sync-videoer. Formatet minder meget om Instagrams Reels, og hvor ca. 15% procent af danske virksomheder benyttede mediet i 2021 forventer 56% at bruge flere ressourcer på TikTok her i 2022. 

TikTok er kommet for at blive, og du burde overveje at oprette en profil på den hastigt voksende platform, hvis du vil:

– være first mover

TikTok har ikke vokset sig stort for virksomheder herhjemme endnu. Derfor har du faktisk mulighed for at være first mover inden for din branche. Fordelen ved TikTok er også at der er høj organisk rækkevidde, som betyder at der er større chance for at nå flere brugere og øge kendskabet til din forretning i forhold til Facebook og Instagram. I og med at TikToks popularitet vokser derudad er det dog ved at være sidste udkald, når det kommer til at være first mover og høste fordelene ved høj organisk rækkevidde. Så du skal smede, mens jernet er varmt!

 

– bygge en loyal følgerskare

Små fællesskaber hitter på TikTok – både inden for bøger, kunst, sport, selvudvikling og kropsvelvære. Der er communities for enhver smag, også inden for små nicher. Så du har altså en ny og unik mulighed for at engagere og fastholde brugere med sjove og lærerige videoer indenfor din branche. Det er også essentielt at finde dine TikTok BFFs, forstået på den måde at du skal følge, interagere og måske endda danne partnerskab med ligesindede. Hvert like, kommentar eller kig på din profil betyder noget for din rangering i TikToks algoritme.

 

– interagere uformelt med din målgruppe

På TikTok er der stor fokus på uformel og kreativ underholdningsværdi, så der er mulighed for at kommunikere med potentielle kunder på en anderledes måde end du er vant til. Du skal derfor gøre op med dig selv om du er klar til at dæmpe den professionelle tone til fordel for den mere humoristiske. Det er også vigtigt at understrege at TikToks brugere vil kunne lugte på lang afstand, hvis du ikke er autentisk i din brug af mediet. Dit content skal føles ægte, og du skal turde dele ud af dig selv. Hvis ikke, er unfollow-knappen lige ved fingerspidserne.

Men hvordan kommer du så lige i gang med det dersens TikTok? Start med:

 

1. Målsætning

Stil dig selv spørgsmålet om, hvad du vil have ud af TikTok. Hvordan kan TikTok understøtte dit brand? Vores anbefaling er, at du først og fremmest benytter mediet til at synliggøre den værdi, som du skaber for dine kunder. Det opbygger troværdighed.  Fx kunne du vise, hvordan et produkt bliver lavet, komme med nyttige tips/råd, ‘bag kulissen’-indhold, tutorials, opskrifter osv.

 

2. Leg med indhold og find din niche

Ingen finder den perfekte opskrift til TikTok med det samme. Som med andre sociale medier handler TikTok også om at prøve sig frem – trial and error. Tænk over, hvem dit publikum er, hvilket indhold de finder sjovt/underholdende, og undersøg også, hvad der trender. Vigtigst af alt er, at du fanger deres opmærksomhed inden for få sekunder – ja, du læste rigtigt! Få sekunder! På TikTok er det kun fantasien (dog også deres retningslinier,) der sætter grænser. Derfor kan de fleste virksomheder faktisk lege med på TikToks forunderlige legeplads.

 

3. Vær konsekvent

Du har nok hørt det her før, men din profil vil lide en hurtig død, hvis du ikke er konsekvent omkring at poste. Sæt tid af til at skabe indhold hver uge, og skab en rød tråd i dit indhold. 

Selvom det er muligt at annoncere på TikTok er det klart en fordel at teste og lege ‘gratis’ med mediet først. Og glem ikke at evaluere på tallene for at blive klogere på, hvad der virker – hvilket indhold får høj rækkevidde? Hvilket indhold får højere engagement end resten?

 

Har du brug for sparring omkring TikTok? Så er du velkommen til at booke en 15 minutters uforpligtende snak