Har du en Facebookpixel på din hjemmeside?

  • Hvis ja: Bruger du den til at spore dine besøgende, dine salg og dine nyhedsbrevs-signups?
  • Hvis nej: Hvorfor ikke? Synes du, det er svært? Har du ikke haft behovet endnu?

(Hvis du synes, jeg snakker helt sort nu, så hæng lige på – du bliver forhåbentlig klogere om et øjeblik.)

 

Gratis onlinekursus: FÅ HJÆLP TIL AT OPSÆTTE DIN PIXEL HER

 

Hvad er en Facebookpixel?

En Facebookpixel er et lille kodestykke, som lægges ind på din hjemmeside. Den kan ikke ses med det blotte øje, men man kan se den i kildekoden. Der ser den sådan ud:

Sådan ser Facebooks pixelkode ud i din hjemmesides kildekode

Bare rolig: Du behøver ikke være programmør for at få den ind på din hjemmeside.

Hvis du bruger WordPress, Squarespace eller et tilsvarende CMS-system, er der som regel et sted i din sides tema, hvor du kan sætte koden ind.

Og ellers findes der et hav af plugins, du kan bruge. Jeg anbefaler PixelYourSite.

 

Brug pixlen til at opsætte målgrupper til annoncering på Facebook

Med en korrekt opsat pixel på din hjemmeside eller webshop kan du lave brugerdefinerede målgrupper til at lave mere målrettet annoncering på Facebook:

Besøgende på din hjemmeside

Med en målgruppe af alle, der har besøgt din hjemmeside, kan du lave retargeting-annoncer.

Du har med garanti allerede prøvet at besøge sider som Zalando, El-giganten, Spies eller andre sider og er efterfølgende blevet tæppebombet med annoncer fra dem overalt på Internettet.

Det bliver du, fordi marketingafdelingen i disse selskaber godt ved, at du statistisk set er tættere på at blive kunde hos dem end en bredere målgruppe, der ikke har besøgt deres hjemmeside endnu.

Du bør som minimum altid have en målgruppe på Facebook med alle, der har besøgt din hjemmeside de seneste 30 dage.

Og også gerne de sidste 7 dage.

Og 180 dage (som pt. er det længste, du kan sætte op)

Gratis onlinekursus: FÅ HJÆLP TIL AT OPSÆTTE DIN PIXEL HER

Segmentering af målgrupper

Hvis du har lyst til at gå skridtet videre, kan du lave målgrupper af besøgende, som har besøgt en bestemt varekategori (hvis du har en webshop) eller en blogkategori (hvis du blogger).

Du kan endda lave en målgruppe af folk, der har set én specifik side: På den måde kan du lave 100% målrettede annoncer til alle, der har besøgt en produktside uden at købe.

For at du kan gøre det, skal du naturligvis kunne udskille dem, der allerede har købt. Det gør du ved at oprette en målgruppe med dem, der har besøgt kvitteringssiden for produktet og derefter ekskludere dem fra målgruppen, når du laver annoncen.

Gratis onlinekursus: Få retargeting på din hjemmeside. Gør som Zalando og lær at lave målrettede annoncer til dem, der besøger din hjemmeside.
#SmallBusiness #Marketing #SocialMedia #OnlineMarketing #Entrepreneur #FacebookAds #FacebookMarketing

 

Hold styr på målgrupperne

Du kan hurtigt få en meget lang liste af målgrupper i din annonceadministrator, så overvej allerede nu, hvordan du vil navngive dem.

På den måde kan du nemt finde den rigtige målgruppe, næste gang du skal bruge den til en annonce.

Jeg kalder fx konsekvent mine retargeting målgrupper for:

Besøg på [webadresse] – [antal] dage

 

Hold det enkelt

Du kan ekskludere, inkludere og blande segmenter direkte i opsætningen af dine målgrupper, men det vil jeg ikke anbefale dig at gøre.

Hold det enkelt for din egen skyld og brug i stedet muligheden for at tilføje flere målgrupper eller ekskludere nogen, når du sætter annoncer op.

Ellers får du hurtigt en uoverskuelig liste med en masse undtagelser og tilføjelser, og det kan være svært at holde tungen lige i munden.

 

Har du brug for hjælp til at sætte din Facebookpixel op på din hjemmeside?

Så tilmeld dig onlinekurset “Facebook Retargeting” her.

Det koster ikke noget, men du bliver tilmeldt mit nyhedsbrev, hvis du ikke allerede er tilmeldt i forvejen.

 

God fornøjelse!