hvordan sælger man på instagram

5 engagerende (og lovlige) måder at sælge via Instagram, TikTok og Facebook

Mest til dig, der sælger ikke-fysiske produkter

 

Synes du også, det kan være svært helt at udnytte det salgspotentiale, som dine sociale mediekanaler indeholder? Eller er du i tvivl om det overhovedet er en god idé at være sælgende, når du gang på gang får at vide, at sociale medier først og fremmest handler om dialog med dine følgere og måske endda, at direkte salg er no-go?

Så læs med her og få mine 4 vigtigste tips til, hvordan du får inkorporeret salget på en nem måde – og en enkel ting, som er absolut NO-GO!

 

1 – Drop de uopfordrede beskeder i indbakken

Ja, jeg ved det godt. Nogle sværger til salgsmodeller, hvor direkte beskeder spiller en afgørende rolle i salgsprocessen. På Facebook kan det endda være, at man starter med at blive venner med potentielle kunder først for derefter at sende dem en besked, men lad mig lige slå fast én gang for alle her:

Det er IKKE en god eller lovlig måde at sælge på. Private beskeder på sociale medier sidestilles med e-mails og SMS’er af Forbrugerombudsmanden, og du må derfor ikke henvende dig til dine potentielle kunder med henblik på salg, hvis du ikke har fået et eksplicit samtykke til det.

Og at acceptere en venneanmodning eller følge din profil er ikke lig med et eksplicit samtykke, og nej, du kan ikke skrive dig ud af det.

Bødetaksterne er høje, og du har bevisbyrden for at have indhentet korrekt samtykke, i fald nogen finder på at melde dig for overtrædelse af spamforbuddet, så jeg kan virkelig ikke sige det nok gange: Lad være!

 

2 – Teasere før salg

Allerede i idéfasen til dit næste produkt, kan du med fordel udnytte, at du har en platform, hvor du (forhåbentlig) allerede er i dialog med dine potentielle købere.

Ofte sidder dine følgere inde med en masse ønsker og spørgsmål, som du kan besvare, og som kan hjælpe dig med at afdække deres behov.

Du kan bruge dine sociale mediekanaler til at efterlyse cases (det kan være, du kan interviewe nogen i din målgruppe som en del af din research), du kan bede dem om at udfylde et spørgeskema eller simpelthen komme med direkte ønsker og produktidéer.

  • I produktionsfasen og før du åbner for salg af fx et onlineforløb, kan du med fordel dele en masse behind-the-scenes-indhold, hvor du viser og fortæller om, hvad du arbejder på lige nu.
  • Skab hype ved at give små sneak peeks eller få folk til at skrive sig på en venteliste, som får et forspring, når du åbner for salg.
  • Brug LIVE-videoer til at lave Q&A med dine følgere eller udnyt “Stil et spørgsmål”-stickeren i Instagram Stories.

 

3 – Optimér din profil

Din profil er mindst lige så vigtig som din hjemmeside!

Sørg for at fremhæve dit vigtigste call to action overalt på dine sociale medieprofiler:

På Instagram og TikTok: Linket i din profil bør pege direkte ind til din salgsside, når du er i gang med en kampagne. Også teksten i din bio kan du med fordel bruge til at fremhæve 3-5 gode salgsargumenter (men hold det kort – pladsen er begrænset).

På Facebook: Her har du mulighed for at fremhæve dit produkt ved hjælp af dit coverbillede på virksomhedssiden. Tænk på det som en stor busreklame eller et reklameskilt på Rådhuspladsen. Gør noget ud af det!

Du kan finde tonsvis af gratis skabeloner i programmer som Canva eller du kan få en grafiker til at hjælpe dig. Det er helt op til dig (og dit budget).

4 – Lav annoncer

Algoritmerne har høj indflydelse på, hvem og hvor mange, der får dit indhold at se, og det kan hurtigt komme til at føles som en cykeltur op ad bakke i strid modvind, når du nu skal i gang med at lancere et nyt produkt.

Derfor kan du med fordel vælge at supplere dine opslag med annoncer, så de som minimum når ud til så mange af dine følgere som muligt.

Her kan det være fristende at bruge boost-knappen (navnet kan variere alt efter platform), men hvis du vil have glæde af det fulde potentiale, så kan du med stor fordel selv lære at lave annoncer på Facebook og Instagram.

Du kan naturligvis også få professionel hjælp til annoncering, men hvis dit budget er begrænset, så er det helt klart værd at overveje at lære at gøre det selv.

5 – Tænk langsigtet

For at være helt ærlig: Du skyder dig selv i foden, hvis du satser på udelukkende at sælge via dine sociale medie-platforme.

For det første kan det tage lang tid at opbygge det momentum, der skal til for at det bliver profitabelt.

For det andet er du altid kun én algoritmeopdatering fra at miste din hårdt tilkæmpede rækkevidde, og det er desværre ikke et teoretisk eksempel. Det sker hele tiden, og det gør dig alt for sårbar lige meget, hvor mange følgere du har.

Derfor anbefaler jeg altid og uden undtagelse, at du først og fremmest fokuserer på at bruge sociale medier til at synliggøre den værdi, som du skaber for dine kunder. På den måde opbygger du troværdighed omkring dit brand (så du bliver en go-to-person i din branche), og ikke mindst til at få konverteret så mange af dine følgere som muligt over på dit nyhedsbrev.

Du bør klart udnytte de sociale medier som en supplerende salgskanal også. Det er dog stadigvæk i langt de fleste tilfælde email-listen, som er det største aktiv, når det handler om at få lukket salget.

 

Har du brug for nye øjne på din markedsføring? Så er du velkommen til at booke en uforpligtende snak om, hvad det næste skridt kunne være for dig.

–> Book 15 minutters uforpligtende snak om din markedsføring her

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Scroll til toppen