Guide: Sådan skriver du den perfekte Instagram bio

Din Instagram bio – altså din beskrivelse – er det aller første, folk ser, når de klikker sig ind på din profil.

Det er den digitale verdens ”pick-up line”, og fungerer lidt på samme måde, som når du tager dig mod til at snakke med ham den søde ved siden af dig i baren. Du har altså ikke uanede mængder ord eller sekunder til at gøre indtryk før, han bevæger sig videre til næste levende (og måske mere interessante) billede.

Målret derfor din bio med disse 3 nemme og hurtige tips og gør det mere attraktivt for din målgruppe at blive hængende på din profil!


Instagram kursus for virksomheder


Hvad kendetegner din forretning og din målgruppe?

Det er vigtigt, at du, som noget af det første i din bio, sætter ord på, hvad du laver.

  • Hvilken service yder du?
  • Hvilke produkter sælger du?
  • Hvilken værdi skaber du for dine kunder?

Prøv at beskrive dit brand med 3 ord – hvilke ville de så være? Vær konsekvent med din tone og dit sprog på alle dine platforme – også i din bio.

Hvis du har en meget specifik målgruppe, kan det være en god idé at tilpasse dit ordvalg til netop dem. Henvender du dig til studerende, kvindelige iværksættere eller større virksomheder? Så brug nogle nøgleord, som taler specifikt til denne gruppe.

Tænk over dit ordvalg i ”navnefeltet” (linjen markeret med fed i din bio), når du udfylder din profil. Ordene i denne sætning er nemlig Instagrams eneste søgbare. Dvs. der er større chance for, at din profil popper frem øverst i rækken, hvis folk søger på ét af dine stikord (se Annes profil herunder).

Anne Billing på Instagram   Søgeordsoptimering på Instagram

En mulighed er at skrive dit fagområde i navnefeltet, fx ”Facebook” eller “Instagram”, for at sætte fokus på den specifikke service, du yder eller din niche, så folk kan opdage dig herigennem.

Alternativt kan du skrive det navn, som din målgruppe ville søge på. Det kan fx være dit eget navn eller firmanavnet.


Tilføj en snert personlighed

Giv lidt af dig selv i din bio. Instagram er kendt for at være en platform, hvor interaktion er nøgleord til at begå sig i det ellers primære visuelle univers. Instagrams brugere ønsker i stigende grad at se lidt mere af ’personen bag’ forretnings-profilerne, så brug en enkelt linje eller blot nogle stikord i din bio på at skrive lidt om dig.

Brug de 150 tegn fornuftigt i din Instagram bio

Dit personlige indslag kan handle om alt lige fra, hvad du dyrker af sport til, hvad du elsker at spise til morgenmad. Så længe det er noget, der kendetegner dig. Brug humor, vær kreativ med emojis eller fortæl en kort historie med autenticitet i stemmen. Sørg så vidt muligt for at skille dig ud af mængden.

Hvis du har et hashtag, som du har tilknyttet til din virksomhed, kan det være en god idé at sætte det ind i din bio for at engagere dine følgere.

Det kan også være en idé at inkludere en placering, hvis det er relevant for dit brand. Det kunne fx være ”København” eller ”Danmark”, hvis det er her, du har din forretning og dine kunder.

Selvom det kan virke oplagt at vælge sit logo som profilbillede, kan det være en god idé i stedet at vælge et personligt billede. Det skaber en mere reel forbindelse til dine følgere.

Få din målgruppe til at handle med et ”Call To Action”

Du har kun mulighed for at sætte ét link ind i din bio – så vælg det med omhu!

Linket er en unik mulighed for at føre din målgruppe direkte ind på dit seneste tiltag. Det kan være du har skrevet et nyt blogindlæg, sælger et nyt produkt eller inviterer til et foredrag eller kursus. Sørg for at vælge et link, som skaber værdi for dem der kigger med og får folk til at klikke!

Hvis du er en servicevirksomhed, kan det også være en fordel at skrive din mail som et seperat punkt i din bio. Så gør du det let for folk at skrive direkte til dig, hvis de har spørgsmål eller vil booke en service hos dig.

På samme måde er det en god idé for dig, som har en fysisk butik, klinik, salon eller lignende, at inkludere din adresse og åbningstider direkte i din bio.

Så er det næste jo – hvordan får du din målgruppe til at klikke sig ind på din hjemmeside eller smide dig en mail? Det er nu CTA (Call To Action) kommer i spil! Her er nogle ideer til, hvordan du kan formulere din CTA:

  • Hop over på bloggen nu!
  • Læs mit seneste blogindlæg:
  • Køb samlede tips i min nye e-bog:
  • Download min nyeste guide her:
  • Få dagens gode tip med ét klik!

Prøv dig frem!

Der er ikke noget rigtigt eller forkert, når det gælder din bio. Der er jo ikke nogen, der kan beskrive dit brand, dine værdier og din personlighed bedre end dig. Så prøv dig frem! Din Instagram-profil behøver ikke være statisk. Leg lidt med nogle forskellige ord og emojis og se, hvad der virker for dig.

Du kan også vælge at ændre din bio regelmæssigt, så den stemmer overens med det, du linker til. Det kan være et hashtag, som du ændrer afhængigt af linket i din bio. Alternativt kan du udskifte dine emojis, så de passer til ”ugens tema” eller lignende.

Bonustip!

Skriv din tekst i ’Noter’ eller i et opslag på Facebook, da du på den måde nemt kan lave mellemrum mellem linjerne. Når du skriver din bio såvel som et opslag direkte i Instagram, er det nemlig ikke muligt at skifte linje – og det giver altså efter min mening et pænere visuelt og overskueligt udtryk.

Download min skabelon til den perfekte Instagram bio her. 

Sådan skriver du den perfekte Instagram Bio

 

Vil du med på Instagram kursus? Så læs mere her