6 gratis måder at drive trafik til din hjemmeside fra Instagram

 

Føles det nogle gange som et fuldtidsjob at følge med i de seneste trends for at få noget ud af at være til stede på Instagram?

Så er vi her muligvis med en redningskrans! Trends er trends – de kommer og går. Det vigtigste er at være tro mod dit brand og have styr på grundprincipperne, når det handler om at dirigere brugere fra Instagram over på din hjemmeside. Vi har samlet 6 gratis måder til dig lige her 👇

 

1. Link i bio

Linket i din profil er din unikke mulighed for at føre brugere nemt og direkte ind på din hjemmeside. Du kan lave et link uanset hvor mange følgere, du har. Opdatér jævnligt linket, så det fører ind til netop den side, du ønsker at promovere – linket skal selvfølgelig skabe værdi for brugeren! Du kan fx dirigere dem til et nyt produkt, tilmelding til nyhedsbrev eller kursus, rabatkode osv. Du kan også vælge at skabe en simpel landingsside, hvor du kan linke til flere forskellige steder på din hjemmeside. Når man trykker på vores insta-link, ser det fx sådan her ud 👇

Instagram landingsside

 

Det kan også se sådan her ud:

@kenddinepenge linktree

 

2. Freebies

Freebies er altid populært for lad os nu være ærlige – hvem elsker ikke gratis ting?! En freebie bruger du som en form for byttehandel forstået på den måde, at de skal ind på din hjemmeside, og fx tilmelde sig nyhedsbrevet for at få deres freebie. En freebie kan være en rabatkode, e-bog eller andet eksklusivt indhold. En freebie kan altså være en effektiv måde at drive trafik til din hjemmeside. Den engagerer brugerne, og kan også tiltrække nye følgere. 

 

3. Brug Instagram Stories Link Stickers

Den famøse ‘swipe op’-knap er blevet erstattet af Instagram Stories Link Stickers, og du behøver IKKE 10.000 følgere for at have adgang til knappen👏 Funktionen giver dig bedre mulighed for at skræddersy det perfekte call to action (CTA) i dine stories, da der er frit valg på alle hylder i form af farver, placering, størrelse osv. Modsat ‘swipe op’-funktionen gør link-klistermærket det mere tydeligt, hvor du dirigerer folk hen. Brug fx link stickers til at

 

  • vise produkter / tilbud
  • vise, hvordan de kan kontakte dig
  • tilmelde nyhedsbrev
  • breake en stor nyhed
  • føre dem hen til det nyeste blogindlæg

 

Vær så direkte som overhovedet muligt, når du benytter link stickers. Der skal ikke herske nogen tvivl om, hvor brugeren bliver ført hen. Brug også kreative værktøjer som pile, der peger direkte på dit link, ‘klik her’-stickers og en tekst, som opfordrer til at klikke på linket. Du kan også stille et spørgsmål i din story, som indbyder dem til at trykke på linket for at få svaret.

Her er et eksempel fra én af vores stories ↓

annebillingdk link sticker

 

 

4. Highlight stories

Instagram stories forsvinder efter 24 timer, men du kan forlænge levetiden ved at omdanne dem til highlights (højdepunkter på dansk). Det vil sige, at du kan gruppere dine stories inden for relevante emner, og fastgøre dem i din virksomheds profil under profilteksten. På den måde kan insta-brugere nemt finde de historier, som er interessant for netop dem. Du skaber altså en permanent åben dør til dit vigtigste indhold og hjemmeside. Husk selvfølgelig at holde dine highlights up to date, så besøgende får de korrekte links og information fra dig.

 

5. Udnyt Instagram Reels

Instagram reels er plaformens videofeature, og Instagrams CEO har meldt ud, at der vil komme markant større fokus på video fra deres side af. Derfor er det oplagt at benytte reels til at drive trafik til din hjemmeside. Reels tilbyder dog ikke link stickers som i stories, men her kan du udnytte dit link i bio. Som nævnt tidligere er dette link din unikke mulighed for at føre brugere nemt og direkte ind på dit website. Brug enten tekst, videoens hovedperson eller opslagets tekst til at fortælle, hvad de får ud af at klikke på dit link i bio. Hvis du er usikker på, hvordan du kommer i gang, så har vi lavet en guide til Instagram Reels her

 

6. Lav en Instagram shop

Ved at lave en Instagram shop kan du gøre det nemmere for potentielle kunder at opdage dine produkter. Som Instagram selv beskriver det, så svarer det lidt at du giver din virksomhed en virtuel butiksfacade. Med denne feature kan brugere altså få direkte adgang til produkter via ‘Vis butik’-knappen på din profil for derefter at blive dirigeret over på din hjemmeside. For overhovedet at skabe en shop skal du dog sælge fysiske produkter, og selvfølgelig overholde Instagrams handelsbetingelser.

Sådan ser det ud på Instagram:

Petlux Instagram shop

 

Du kan selvfølgelig også skyde genvej, og overveje den ikke-gratis måde at drive trafik – via annoncering. Med den rigtige strategi og tydeligt budskab kan du booste din trafik, men hav in mente at Instagrams brugere er kræsne. Annoncen skal virkelig skabe værdi for dem. Hvis du har brug for sparring omkring Instagram, så tøv ikke med at kontakte Anne længere nede på siden👇

2 kommentarer til “6 gratis måder at drive trafik til din hjemmeside fra Instagram”

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Scroll til toppen