Hvorfor virker min annonce ikke?

Her er de 7 mest almindelige årsager til at Facebook-annoncer ikke virker, som du kan læse en uddybning af længere nede:

1. Salgssiden er ikke optimeret
2. Salgstragten er for avanceret
3. Du fokuserer på problemet frem for løsningen
4. Uoverensstemmelse mellem annonce og salgsside
5. Du bruger ikke de rigtige billeder
6. Målgruppen er slidt op
7. Dårlig timing

Lad mig slå fast én gang for alle: Der er intet som helst magisk over Facebook-annoncering!

Alligevel flyder de sociale medier over med annoncer for forskellige virksomheder, som lover dig fantastiske resultater på kort tid, hvis bare du lige følger deres “helt særlige og unikke succes-formel”, som de lover at afsløre på et webinar, som tilfældigvis foregår lige om lidt og kun i en begrænset periode.

(Advarsel: Gå ikke mod lyset! Det er et (salgs)trick ;) )

Sandheden er, at langt de fleste af den slags formler “i 3 lette trin” ikke virker (mere om det her).

Du sidder sandsynligvis og læser dette, fordi du er ved at få grå hår over, at dine anstrengelser (og penge) ser ud til at være brugt forgæves, på annoncer på Facebook og Instagram.

  • Du har en fed freebie (gratis ebog, guide eller kursus) eller et virkelig godt tilbud.
  • Du har sat en annonce op, den er gået gennem nåleøjet og er blevet godkendt
  • Facebook trækker penge fra dit kreditkort – og der sker bare intet. Nada. Nix…

Konklusion: Din annonce virker ikke!

For det vælter ikke ind med tilmeldinger på dit nyhedsbrev.

Og din mobiltelefonen giver dig “the silent treatment” i stedet for den linde strøm af “KATJIIIIIINGGGGG”-lyde, du har hørt andre tale om.

Men inden, du kaster håndklædet i ringen (eller din computer ud gennem terrassedøren), så gør lige dig selv den tjeneste at undersøge, om du er ramt af én af de 7 mest almindelige årsager til, at din annonce ikke virker:

 


#1: Din salgs- eller landingsside er ikke optimeret

Det ser ud til, at folk klikker på din annonce, men så sker der ikke rigtigt mere end dét.

Først får du lige et par tommelfingerregler, som handler om at forventningsafstemme:

  1. Hvis formålet med din landingsside (altså den side, din annonce linker til) er at få folk til at skrive sig op til at modtage noget i bytte for en emailadresse, så bør du kunne forvente, at mellem 20 og 50% af de besøgende gennemfører denne handling.
  2. Hvis formålet er at sælge noget, så bør du kunne forvente, at mellem 1-5% af de besøgende går videre til din købeformular.
    Bemærk: Det er ikke det samme som at de gennemfører købet. Og det er ikke usædvanligt, at det kun er 30-40% af dem, der rent faktisk gennemfører!

 

Det betyder at, du er nødt til at træde et skridt tilbage og undersøge, hvad der forhindrer folk i at konvertere – altså skrive sig op eller blive kunder i din butik.

 

Det gør du ved at teste én ting ad gangen på din landingsside, fx:

  • overskrift
  • billede
  • salgstekst
  • farve eller tekst på køb/tilmeld-knappen osv.

Det kan også være, du ikke rammer den rigtige målgruppe, og så må du prøve en anden. Tommelfingerregel: Hvis under 3% klikker på din annonce, så start her.

Men allerførst bør du kigge på, om der overhovedet kommer nok trafik til, at du realistisk kan forvente et salg eller en tilmelding. For hvis det ikke er tilfældet, vil du være bedre tjent med at arbejde på at få mere trafik.

 


#2: Din salgstragt er for avanceret

Den her er især til dig, der har kastet dig over den førnævnte “helt særlige og unikke succes-formel”.

Hvis du har sat en for stor salgstragt eller funnel (altså en rejse, hvor kunden skal igennem en masse trin) op, så kan dine annoncer ende med at blive dyre.

Sandheden er, at disse “funnels” ikke er one size fits all. Og der, hvor jeg ofte ser, det går galt, er i de tilfælde, hvor man opbygger en alt for avanceret model, som gør, at kunden simpelthen ikke når til det sidste trin.

 

Lad os tage et eksempel:

Hvis du laver en annonce, som bliver set af 10.000 mennesker, og 3% klikker på den, så får du 300 besøg på din landingsside.
Af de 300, vælger de 100 (altså 33%) at indtaste deres emailadresse for at få din freebie.

Efter at have indtastet mailadressen, giver du de 100 et supertilbud på et produkt til fx 49 kroner. I bedste fald vælger 5% af dem at købe. Dvs. 5 personer.
Ud af de 5, falder de 3 fra på købeformularen. Det kan være, den var for langsom, at dankortet lå ude i jakkelommen, eller at de blev afbrudt af et opkald.

Nu har du altså 2 kunder tilbage, som skal have dit lidt større tilbud på 495 kroner! Og her kan du optimistisk forvente, at 1 af dem slår til.

10000 mennesker har altså set din annonce, og kun 3 af dem har købt!
Din annonce var god, så du har i gennemsnit betalt 3 kr. Pr. Klik på linket. Dvs. Du har brugt 900 kroner (og en masse tid), og du har omsat for 548 kr.

Det hænger ikke sammen, vel?

 

Løsning:

Hvis din salgstragt rent faktisk sælger som ovenfor, så behold den endelig! Men sørg for, at du har en seriøs plan for din emailmarketing også, så du får flere til at købe den vej.
Og find din tålmodighed frem, for du kommer til at bruge tid på at optimere hele din salgstragt og finde den bedste målgruppe, inden du får de resultater, du er blevet stillet i udsigt. Løsningen er IKKE at skrue op for annoncebudgettet.

Du skal i stedet optimere salgstragten, sådan at flere klikker, skriver sig op, køber (og gennemfører købet) og ender med at lægge de 450 kroner i din forretning.
Husk, du skal fordoble din omsætning, før eksemplet ovenfor giver et marginalt overskud.

 

Konklusion:

Overvej, om dit marked er stort nok til, at du kan forvente at denne model giver overskud for dig. Den kræver mere, end du lige regner med.

 


#3: Du fokuserer på produktet fremfor løsningen.

Du har allerede følgere på Facebook eller Instagram og læsere på dit nyhedsbrev. Og du har styr på din målgruppe, som normalt liker og kommenterer dine opslag, åbner dine mails og klikker på dine links.

Men så snart, du prøver at sælge noget, udebliver resultaterne.

Prøv at gå din salgsside, dine opslag og dine annoncer igennem med en tættekam:
Hånden på hjertet: Skriver du mere om det, du tilbyder og om din målgruppes problem/smerte, end om hvad der venter dem, efter du har hjulpet dem?
Så går du glip af et stort salgspotentiale! Dine kunder vil vide, hvad de får ud af at købe hos dig. Og det er ikke “færre rygsmerter”. Det er “overskud til at lege med børnene – uden at få ondt i ryggen”.

Italesæt det positive resultat og se, om det ændrer på dine resultater.

 


#4: Din annonce og din salgsside har ikke samme budskab.

Du drømmer ikke om, hvor ofte jeg støder på den her, og hvis du lider under præcis denne fejl, så skal du rette op på den nu!

 

Reglen er: Det, din potentielle kunde ser i annoncen, skal også være det første, de møder på din landingsside.
Hvis der er uoverensstemmelse mellem tekst og billeder (især billeder!) i annoncen og på salgssiden, så bliver din kunde forvirret og i værste fald utryg. Og så bliver det svært at vinde hendes tillid.

Vigtigt: Hvis klikraten på din annonce er god (over 3%), så er det landingssiden, du skal ændre i første omgang – ikke annoncen.

 


#5: Du bruger ikke de rigtige billeder.

Dine billeder betyder rigtig meget for, om der bliver klikket på en annonce. Det betyder, at du skal bruge billeder af høj kvalitet, og som passer til din målgruppe.

Undersøgelser (og det er også min erfaring) viser, at billeder med lyse eller klare farver, mennesker og positive budskaber tiltrækker mest opmærksomhed.

Facebook giver dig mulighed for at splitteste dine annoncer, så du kan prøve flere forskellige motiver af. Gør det! Så slipper du for at gætte.

 


#6: Din målgruppe er slidt op.

Har du hørt udtrykket “banner-blindhed”? Det kalder man det, når din modtager har set den samme annonce så mange gange, at hun ikke længere lægger mærke til den!

 

En gennemsnitlig internetbruger ser over 1700 annoncer om måneden (kilde: AdEspresso). De er allerede trætte af annoncer, og hvis man måler på tværs af annoncører på Facebook, kan man se en direkte sammenhæng mellem klikpriser, klikrater og frekvens.

Frekvensen er udtryk for, hvor mange gange, din annonce i gennemsnit er blevet vist til den samme bruger, og du kan finde tallet inde i annonceadministrator under de enkelte annoncer.

Tommelfingerregel: Hvis frekvensen nærmer sig 4-5 stykker, er det på tide at give din målgruppe en pause.

Enten ved at slukke og prøve en anden målgruppe – eller ved at lave en ny annonce med ny tekst og nye billeder.

 

Sammenhængen mellem klikrate og pris pr. klik på Facebook

 


#7: Dårlig timing.

Det punkt her handler egentlig mere om, hvorvidt dine opslag når ud til dine følgere, men det er alligevel relevant, fordi det potentielt kan spare dig for at skulle booste en masse opslag og dermed for en masse penge.

Du har sikkert også oplevet at lave et opslag, som bare får NUL likes og kommentarer og tilsyneladende bare hænger ene og forladt midt i cyberspace.

 

Løsningen er IKKE at booste det. Løsningen er i mange tilfælde enkel: Prøv igen.

Lav et opslag fuldstændig magen til og slå det op på et andet tidspunkt. Det er overraskende tit bare det, der skal til.

Notér, hvornår din målgruppe er mest aktive på Facebook og læg dit indhold op dér. Så er der nemlig meget større sandsynlighed for, at de klikker på det.

Så det var altså 7 ret almindelige årsager til, at annoncer på Facebook ikke virker efter hensigten.

 


Har du svært ved at knække koden til at komme i gang med at annoncere på Facebook?

Så er mit onlineforløb “Facebookannoncering for begyndere” måske noget for dig.

Forløbet henvender sig til dig, der er soloselvstændig og har brug for at kunne markedsføre dig på Facebook og Instagram uden at sprænge budgettet.

Læs mere om mit online-kursus i Facebook-annoncering her

 

 

Kærlig hilsen

Anne Billing