Hvad koster Facebook-annoncering?

Når du har besluttet dig for at annoncere for dine produkter, dine ydelser eller din forretning på Facebook og Instagram, så melder spørgsmålet sig som regel: Hvad koster det?

Og faktisk er dét spørgsmål ikke altid så enkelt at besvare, for det afhænger først og fremmest af dit budget. Hvor meget kan du – og hvor meget er du villig til at bruge på betalt markedsføring?

hvad koster facebook-annoncering

Det er fuldstændigt som at købe en ny bil, et par sko eller gå på restaurant. Det kommer jo helt an på din økonomi og hvad du sigter efter.

Facebook (eller rettere sagt Meta, som ejer både Facebook og Instagram) fungerer på den måde, at man byder ind i et auktionssystem, når man køber annoncer. Du bestemmer selv dit bud (= dit budget), men der er forskellige variabler som bestemmer, hvad du får for dine penge.

Placering, målgruppe, branche, kvaliteten af dit indhold, sæson, tid på døgnet, dag i ugen, og selv vejret har indflydelse på dette, og det varierer fra time til time. Heldigvis er det ikke sådan, at det er ensbetydende med, at de små spillere må vige for de store, men det er umuligt at forudsige, hvad du kommer til at betale for et klik på en annonce.

Men én ting er sikkert: Klikpriserne ér blevet højere end de var for få år siden. Det er de, fordi der hele tiden er flere og flere virksomheder, som ønsker at købe annoncer, og sådan er det stort set på alle de populære platforme. Sammenlignet med fx Google Ads er Facebook dog stadig i den billige ende, og du kan få fine resultater ud af selv små budgetter.

Annoncer for 7 kr. om dagen*

*afhængig af $-kursen

Det absolut mindste budget, du kan sætte en kampagne til at bruge om dagen er 1$ (ca. 7 kroner). Det betyder, at du i princippet kan have annoncer kørende hele året rundt for kun godt 200 kroner om måneden.

Meeeeeeen…

Bare fordi man kan, betyder det ikke at det er en god idé!

Jeg siger ikke, at du ikke kan være heldig at se rigtig gode resultater med et lavt budget. Men du vil formentlig opleve, at det er komplet spild af både penge og din tid, fordi dine annoncer simpelthen ikke når ud til nok mennesker i din målgruppe og dermed ikke rammer så mange potentielle kunder.

Mine 5 tommelfingerregler for annoncebudgetter på Facebook

Det følgende står helt for min egen regning – du kan have fået andre anbefalinger et andet sted, og der er ingen absolutte sandheder her. Men her er et par tommelfingerregler, som jeg synes fungerer godt, hvis du føler, du famler lidt i blinde:

1) 1000 kr. pr. kampagne pr. måned

Hvis du gerne vil starte lidt forsigtigt ud, så er 30-35 kroner om dagen eller ca. 1000 kroner om måneden et godt udgangspunkt. Der er ikke levnet plads til splittests af målgrupper og annonceversioner indenfor denne ramme, men du kan i løbet af en måneds tid få en indikation af, om du er på rette vej.

Har du ikke tålmodighed til at vente en hel måned, så sæt i stedet varigheden til 10 dage, men tilpas så budgettet, så du stadig når at bruge de 1000 kr. Så får du en hæderlig mængde data at evaluere på.

2) Fingrene væk!

Modstå fristelsen til at gå ind og rette i dine annoncer undervejs. Hver gang du laver ændringer, skal algoritmerne nemlig starte forfra med at lære af dine data. Og det vil i de fleste tilfælde betyde, at du får et dårligere resultat.

3) Acceptér udsving

1 krone pr. klik den ene dag – 5 kroner den næste. Betyder det, at prisen nu løber løbsk? Overhovedet ikke. Som jeg skrev længere oppe, så bliver prisen konstant påvirket af ydre faktorer, du ikke har kontrol over. Det er helt normalt, at prisen varierer fra dag til dag og især i starten af en kampagne. Det er udviklingen over en længere periode, som er interessant.

4) Græd ikke over spildte annoncekroner

Ja, du kommer til at spilde nogle af dine penge. Selv den mest garvede annoncør kan ikke garantere gode resultater hver gang. Men ligesom når man lærer at cykle, svømme og hækle, så bliver man mere sikker, jo mere man øver sig. Ingen bliver eksperter eller det modsatte på grund af én mislykket kampagne. Op på hesten igen, hold fokus på, hvad du ønsker at opnå og…

5) Evaluér

Kig på tal som rækkevidde, klik, pris pr. klik (CPC), pris pr. 1000 eksponeringer (CPM), klikrate (CTR) og pris pr. resultat. Sammenlign på tværs af kampagner. Og måske kunne du lige så godt forsøge at læse Shakespeares samlede værker på russisk… Men du kan sagtens lære det.

Og hvis du har brug for et par øjne udefra, så kan jeg hjælpe dig!

 

God fornøjelse med dine annoncer ☺️

 

➡️ Hvis du har lyst til at nørde mere ned i Facebooks egne anbefalinger, så kan du læse lidt mere om emnet her.

 

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Scroll til toppen