Facebooks annonceringspolitik – Sådan får du godkendt dine annoncer hver gang

Hvordan er det nu med Facebooks annonceringspolitik?

  • Må du skrive “Stress” eller nævne andre diagnoser?
  • Må du vise før- og efterbilleder?
  • Må du nævne, at du har en Facebookgruppe?

Og hvorfor føles det, som om alle reglerne er lavet om siden sidst? Hver. Eneste. Gang.

Hvis du ind i mellem sidder med følelsen af at løbe panden mod en mur, når din annonce IGEN er blevet afvist, så læs lige med her. For faktisk behøver du ikke kunne alle reglerne udenad, hvis du har styr på det mest basale.

Tjekliste til Facebooks annonceringspolitik

Her får du en overskuelig tjekliste til Facebooks annonceringspolitik, så du giver din annonce de bedste chancer for at komme igennem Facebooks nåleøje.

Men inden da, vil jeg lige understrege én ting: Uanset hvad du (eller jeg) mener om deres til tider ret så rigide annonceregler, så er vi nødt til at rette os efter dem. Jo, man kan skrive sig ud af mange ting og lave alle mulige krumspring. Men det er ikke besværet værd. For før eller siden bliver alle de mere eller mindre smarte hacks opdaget, og så strammer de bare nettet endnu mere. Og bliver du fanget for mange gange, så lukker de din annoncekonto. Og lige der er Facebook iskolde. Hvis de har besluttet sig for at smide dig ud af annoncørnetværket for evigt, så er det… for evigt. Surt show!

Godt – lad os komme i gang!

Når du skal oprette en annonce er der 3 hovedområder, du skal have styr på.

 

Din hjemmeside

Facebook går meget op i at give deres brugere en god oplevelse, og det gælder også, når de har klikket på en annonce. Derfor skal du sikre dig at:

  1. Dit link virker.
    Du må selvfølgelig ikke sende din bruger ind på en tom side eller et dødt link.
    Men det er også en god idé at tjekke, at din landingsside bliver indlæst hurtigt (undgå alt for tunge billeder og grafik, som gør den langsom), og at brugeren ikke bliver stillet om en masse gange.
  2. Dit indhold må ikke være vildledende eller stødende.
    Ingen sex, drugs eller rock’n’roll så at sige. Og slå forstyrrende popups fra! Facebook kan ikke lide dem, og du har ærligt talt heller ikke brug for dem på en landingsside, hvor du formentlig har én vigtig ting, du gerne vil have dine besøgende til at udføre.
  3. Dit link skal være relevant for din annonce.
    Link direkte og drop diverse linkforkortelsestools som fx bit.ly og lign. Det er helt unødvendigt, og mange brugere bliver desuden utrygge ved links, de ikke kan gennemskue.
    Og hvis du skriver i din annonce, at man kommer til at læse om mandelmælks fortræffeligheder, når man klikker på den – så er det dét din landingsside primært handler om.

 

Din annonce

Din annonce skal først og fremmest overholde Facebooks annonceringspolitik. I korte træk betyder det at:

  1. Dine tekster og billeder har et positivt fokus.
    Drop alle de sætninger, som taler ind i din målgruppes smerte og fremhæv i stedet alt det gode, dine kunder får ud af at handle hos dig.
  2. Dine tekster og billeder er af god kvalitet.
    Undgå så vidt muligt stavefejl, uklare sætninger og billeder med store mængder tekst.
  3. Du overholder markedsføringsloven og anden relevant lovgivning.
    Og jo – det er i sidste ende dit ansvar at have styr på, hvilke regler og love, der gælder for din branche.
  4. Din annonce fremstiller dit brand og dine produkter tydeligt.
    Du må ikke lukrere på andres brands, og du skal i særdeleshed være varsom med at markedsføre dig bagved Metas brands (Facebook, Instagram og WhatsApp). HVIS du nævner nogle af disse brandnavne i dine annoncer, skal du overholde deres guidelines. Men som udgangspunkt anbefaler jeg at du lader være.

Og faktisk handler Facebooks annonceregler primært om alt det, du ikke må gøre i en annonce. De vigtigste punkter er:

  1. At dine tekster og billeder ikke indeholder seksuelt indhold
    Det omfatter også nøgenhed eller hentydninger til seksuel aktivitet.
  2. At du ikke refererer til eller antyder en brugers personlige kendetegn
    Det gælder blandt andet (men er ikke begrænset til) fx race, etnicitet, religion, tro og seksuel orientering.
  3. At dine annoncer ikke indeholder vildledende påstande eller urealistiske forventninger.
    Herunder falder stort set alt, der lover resultater relateret til helbred, vægttab og økonomi. Også før- og efterbilleder.
    Det er ikke begrænset til de tre ting, men beskæftiger du dig med én af ovenstående kategorier, skal du være ekstra opmærksom på, hvad du lover i din annonce.
  4. At dine annoncer ikke indeholder billeder, der forestiller ikke-eksisterende funktionalitet
    Det kan for eksempel være en afspilningsknap på et billede.
  5. At dine annoncer ikke har indhold af dårlig kvalitet
    Det gælder især sensationspræget eller overdreven sprogbrug eller tilbageholdelse af vigtige oplysninger med det formål at få folk til at klikke på annoncen. Med andre ord det vi kender som click bait.

 

Følgende produkter er forbudte at annoncere for på Facebook og Instagram:

  • Porno og sexlegetøj
  • Cigaretter og andre tobaksprodukter
  • Usikre kosttilskud og receptpligtig medicin
  • Ulovlige stoffer og medicin
  • Våben, ammunition og sprængstoffer

Derudover skal du have en særlig verificering af din profil, hvis du annoncerer for politik eller sociale mærkesager. Og vil du annoncere for  dating, kryptovaluta, online casinoer og andre ting, som er underlagt skærpede regler, så vil jeg anbefale dig at læse særligt grundigt op på både Facebooks regler og den gældende lovgivning på området både inden, du går i gang og løbende, så du altid lever 100% op til reglerne.

Men for de fleste af os, så behøver det ikke være så svært at få ind under huden.

Og hey: Du må GERNE skrive i din annonce, at du er stresscoach, slankekonsulent eller pengementor. Du må også gerne fortælle, at du gerne vil sælge et stressforløb, en kostplan eller en budgetskabelon. Du må bare ikke spørge, om jeg føler mig syg, tyk eller fattig, når jeg ser din annonce.

Det kræver lidt omhu, men det er ikke umuligt. Og det ved jeg – for jeg skriver annoncetekster for mine kunder hver eneste dag.

God arbejdslyst ☺️

Kærlig hilsen

Anne Billing, specialist i Facebookannoncering siden 2015