AnneBilling.dk
  • Start her
  • Nyhedsbrev
  • Kursus i Facebook annoncering
  • Instagram kursus
    • Instagram kursus i Århus – Kom flyvende fra start med Instagram for Business
  • Ydelser
    • WORKSHOPS
    • ONLINE KURSER
    • RÅDGIVNING 1:1
    • Book et onlinemøde
    • Klippekort til Facebook-annoncering
  • Blog
  • Brevkasse
  • Kontakt
    • OM ANNE BILLING
    • Kunder & referencer
    • Skriv til brevkassen om annoncering på Facebook og Instagram
    • Generelle forretningsbetingelser
    • Cookies
    • Privatlivspolitik – indsamling og anvendelse af personoplysninger

Anne Billing Facebook

Sådan laver du en lovlig konkurrence på Facebook

Vi har passeret 1. november, og om lidt oversvømmes din Facebookvæg med “black friday”-, advents- og julekonkurrencer i én stor pærevælling. Men hvordan er det nu, Facebooks konkurrenceregler er?

Må du fx have som betingelse, at man skal like din side eller dele et opslag?

Få svaret lige her…

Spørgsmål og svar om Facebooks konkurrenceregler:

1. Må jeg kræve, at man skal like eller kommentere et opslag for at deltage min en konkurrence?

Ja, det er helt OK. Du må også gerne bede folk om at sende en besked direkte til Facebooksiden, hvis det giver mening.

2. Må jeg lave en konkurrence, hvor deltagerne skal uploade et billede eller opslag til min Facebook-side?

Ja, det må du gerne (og det kan faktisk være en rigtig god måde at få skabt noget aktivitet). Men husk: Du må IKKE have som betingelse, at man skal tagge nogen for at deltage. Du må heller ikke kræve, at folk skal lægge et billede på deres egen væg og tagge din side.

3. Må jeg linke til en konkurrence på min hjemmeside?

Det må du gerne – og du kan også bruge denne mulighed, hvis du har fået lavet en app med en adventkalender eller lignende.

4. Må jeg kræve at man deler opslaget eller siden for at deltage?

Nej! Du må aldrig have som betingelse, at man skal dele noget for at deltage i en konkurrence. Det gælder både selve opslaget, siden og “tag en ven” (og det gælder i øvrigt også på Instagram, hvor det er meget udbredt).

Og når jeg skriver med udråbstegn i dette afsnit, så er det af flere grunde:

  1. Det er i strid med Facebooks konkurrenceregler*, og du risikerer i yderste instans, at de lukker din side.
  2. Det er som at tisse i bukserne for at få varmen. De fleste brugere hader det og kommer til at forbinde dit brand med noget negativt.
  3. Det er i strid med dansk markedsføringslov**. Du kan risikere en meget stor bøde. Læs evt. mere hos Forbrugerombudsmanden om sociale medier.

Og husk så: Du kommer naturligvis ikke i klemme ved, at dine følgere deler eller tagger nogen i opslaget. Du må bare ikke have det som betingelse.

5. Må jeg kræve, at man skal like min side for at deltage?

Nej, du må ikke have som betingelse, at man liker din side. Du må heller ikke lade præmien afhænge af, at din side skal opnå et vist antal følgere, før præmien udløses.

Husk altid:

Når du laver en konkurrence på Facebook, er det et krav fra Facebooks side, at du skriver tydeligt, at det er dig og ikke Facebook, som er udbyder af konkurrencen.

Du kan fx bruge denne formulering: “Promoveringen på ingen måde er sponsoreret, støttet, administreret af eller forbundet med Facebook.”

Det er dit – og kun dit – ansvar altid at overholde gældende lovgivning. Når du laver en konkurrence på Facebook, skal du først og fremmest overholde markedsføringslovgivningen. Hvis Facebooks konkurrencereglerregler er slappere end lovgivningen nogen steder, så er det loven, der gælder.

“Men alle de andre…”

Ja, det er rigtigt. Du vil altid kunne finde en konkurrent, som blæser på reglerne og måske endda slipper afsted med det.

Men udover risikoen for bøder, så risikerer du at skade dit omdømme. Som bruger er det nemlig både irriterende og påtrængende at blive spammet af konkurrencer, hver gang man logger på Facebook.

Så gør det nu ordenligt 🙂

 

*Facebook opdaterer jævnligt deres betingelser. Hold dig orienteret her og se særligt afsnit III, E som omhander konkurrencereglerne specifikt

**Jeg er ikke jurist, jeg formidler kun, hvad jeg selv har læst mig frem til. Hvis du er i tvivl om lovstof, så spørg en rigtig jurist. Jeg anbefaler, at du kontakter Forbrugerombudsmanden eller FDIH (Foreningen for Dansk Internet Handel), hvis du har brug for hjælp til markedsføringsloven.

Kunne du tænke dig at blive klogere på Instagram Stories? Sådan planlægger du nemt dit indhold, dit salg og dine opgaver effektivt med dette smarte værktøj

Related Posts

Facebook

Guide til Facebook-annoncering: Sådan gør du

Facebook

Markedsføring af ny virksomhed på Facebook – sådan gør du

Facebook

Den ultimative guide til annoncering på Facebook

Følg mig

Til dig

Få 7 Værdifulde Insidertips til Flere Følgere på Facebook

Tilmeld dig nyhedsbrevet herunder og få mine tips tilsendt på mail.

Fornavn*:

Emailadresse*:

Privatlivspolitik

Temaer

Blog om markedsføring på Instagram

Blog om annoncering på Facebook

Vi anbefaler

  • Guide til Facebook-annoncering: Sådan gør du
  • Gratis billeder: 7 hjemmesider med billeder til Facebook
  • Annoncetekster som fanger kundens opmærksomhed
  • Find din (rigtige) placering på Google
  • Markedsføring af ny virksomhed på Facebook – sådan gør du


Det siger kunderne

Sidsel Avatar
Sidsel
Noru

Jeg anbefaler Instagramworkshoppen til andre selvstændige, der savner en rød tråd i deres profil og som gerne vil have mere ud af Instagram Jeg deltog på Instagramworkshoppen, fordi vi hos havde svært ved at finde en rød tråd. Det andet problem var at få swipe-up knappen uden at have 10.000 følgere.
For som webshop, gør den funktion det meget lettere at sælge vores varer gennem Instagram.

Gennem kendskab til Anne Billing og den viden hun har, vidste jeg, at jeg ville kunne få svar på de spørgsmål og problemer, vi havde med vores Instagram.

Gennem slides, eksempler og vores lille efterfølgende 1:1 snak, fik jeg en masse gode tips og tricks til at skabe den røde tråd og hvordan jeg gør det nemmest.

Derudover fik jeg indblik i IGTV, som jeg intet vidste om, og fik en grundlæggende viden om, hvordan jeg kan bruge den bedst muligt, ud fra de varer vi sælger – og dermed få swipes-knappen, som var en stor glæde.

Min deltagelse på kurset har resulteret i, at jeg nu er i fuld gang med at lægge en helt ny strategiplan for vores Instagram, så vi kan finde frem til den rette identitet, som både vi og vores kunder vil kunne lide.

Jeg elsker at Anne er så energisk og ærlig. Jeg fik virkelig følelsen af, at hun ved hvad hun snakker om. Og at man kunne stille alle de spørgsmål man ville uanset viden og niveau.
Jeg kunne også virkelig godt lide variationen i undervisningen: Det at vi fik en “klassisk klasse undervisning” til at starte med, fik lov at arbejde selv, hvor vi hjalp hinanden på tværs og der også var mulighed for en 1:1 snak.

En rigtig godt, lærerigt og meget hyggeligt kursus, hvor tiden fløj afsted og hvor man sidder med den følelse af, at man egentlig gerne vil tilbage og høre mere.

Jeg anbefaler workshoppen til andre selvstændige, der savner en rød tråd i deres Instagramprofil og som gerne vil have mere ud af de funktioner, der er. Kurset var rigtig godt, og jeg fik den viden som især manglede.

Tak for en rigtig god og lærerig dag.

Læs flere referencer her

NYHEDSBREV

Få 7 Værdifulde Insidertips til Flere Følgere på Facebook

Tilmeld dig nyhedsbrevet herunder og få mine tips tilsendt på mail.

Fornavn*:

Emailadresse*:

Privatlivspolitik