Guide til Facebook-annoncering: Sådan gør du

I dag går vi lige til stålet. Jeg har lavet en guide til perfekte Facebookannoncer – lige til at downloade og printe ud.

Det skal handle om Facebook-annoncering, og hvordan du undgår at falde i den sædvanlige fælde, hvor du bare laver et opslag og booster det, fordi du altid går død undervejs i processen.

Arbejdet med Facebook-annoncering kræver forberedelse, og eg tør godt komme med en påstand: 99% af gangene hvor du ender med en halvdårlig annonce, som mest ligner en panikløsning, er det på fordi du ikke har forberedt dig.

Det får vi rettet op på nu.

Facebook annoncering guide - lav mere effektive facebookannoncer

 

Nøglen til succes med facebookannoncer ligger i forberedelse, og det får du hjælp til i 7 trin her:

Step 1: Hvad vil du opnå?

Al Facebook markedsføring bliver styret af algoritmer, og din annonce bliver så vidt muligt vist for de brugere, der oftest udfører bestemte handlinger.

Brugerne på Facebook bliver groft sagt inddelt i 3 kategorier:

  • Brugere, som ser videoer og annoncer, men sjældent klikker
  • Brugere, som klikker på annoncer, men sjældent køber
  • Brugere, som ofte køber efter at have klikket på en annonce

Derfor skal du som det første tage stilling til, hvad du vil opnå, når du laver din annonce:

  • Er et at få flest muligt til at se din annonce?
  • Er det besøg på din hjemmeside, tilmeldinger til et nyhedsbrev eller en begivenhed på din Facebook side?
  • Vil du opnå konverteringer (salg) på din webshop?

Svaret bestemmer hvilken kampagnetype, du skal vælge.


Step 2: Hvem er din målgruppe?

Der findes en lang række muligheder for at ramme lige præcis din målgruppe med dine annoncer.

Du kan målrette efter kriterier som:

  • Køn og alder
  • Sprog
  • Bopæl (land, region eller postnummer)
  • Interesser (ex “Personlig udvikling”, “Alt for Damerne”, “Amy Poterfield” etc.)
  • Adfærd (ex “Bruger den nyeste iPhone”, “Hyppigt rejsende”, “Administrator af en Facebookside” etc.)
  • Demografi (ex “Forældre til småbørn”, “Kommende fødselsdag”, “Single” etc.)

Du har på den måde rig mulighed for at få vist dine annoncer for nogen, som med stor sandsynlighed er interesserede i det, du tilbyder.

Vigtigt: Pas på ikke at lave for små eller for brede målgrupper. Du skal lave dine målgrupper så defineret som muligt. Brug evt. det lille speedometer som guide.

Udover ovenstående kan du også lave målrettet annoncering til:

  • Brugere, som tidligere har besøgt din hjemmeside
  • Brugere, som allerede er kunder hos dig
  • Brugere, som er tilmeldt din e-mail liste
  • Brugere, som tidligere har interageret med dig på sociale medier (Facebook og Instagram)
  • Brugere, som ligner dine eksisterende kunder (kopimålgrupper)

TIP: Jo bedre de kender dig i forvejen, jo nemmere vil de som regel være at sælge noget til.


Step 3: Hvad er dit budget?

Jeg vil spare dig for en længere forklaring af, hvordan Facebook fastsætter klikprisen på dine annoncer. Men det behøver du heldigvis heller ikke vide på forhånd, for med et fast, dagligt budget sørger algoritmen for at give dig flest mulige af de ønskede resultater.

Du skal vælge et budget, som giver mening for din forretning, og du kan bruge helt ned til 5 kroner pr. dag. Det giver dog sjældent mærkbare resultater med så lille et budget, og du får svært ved at indsamle nok brugbar data.

Jeg anbefaler, at du starter på minimum 25 kroner om dagen og gerne mere.

Hvis du vil have lidt mere kontrol over budgettet, kan du vælge at lave manuelle bud. Det vil jeg dog ikke anbefale dig, med mindre du er meget erfaren. Byder du for lavt, risikerer du nemlig at dine annoncer ikke bliver vist.

Lad krydset stå i automatisk budjustering, så skal det nok gå altsammen. Hvis du synes, dine klikpriser bliver for høje, kan du bare slukke for annoncen, så koster den dig ikke flere penge.


Step 4: Destination

Hvor skal din målgruppe lande, når de har klikket på annoncen?

Få dem så tæt på det ønskede resultat som muligt. Det vil sige direkte ind på dit produkt eller tilmeldingen til dit nyhedsbrev.

Jeg ser desværre alt for ofte, at annoncerne blot leder brugeren ind på forsiden af en hjemmeside, og det giver sjældent en god oplevelse.

Her er du nødt til at sætte dig i brugerens sted og gøre det utrolig nemt at gennemføre præcis den handling, du ønsker med annoncen:

Placer dit “Call to Action” så tidligt som muligt på landingssiden. På den måde gør du det let for dem, der bare gerne vil købe dit produkt eller tilmelde sig et nyhedsbrev.

Herefter kan du så uddybe og svare på alle de spørgsmål, dine kunder potentielt måtte have.

Tip: Sørg for at Facebookpixlen er installeret på siden, så du senere kan lave retargeting-annoncer målrettet dem, der har besøgt siden uden at købe.


Step 5: Billeder / Video

Det absolut vigtigste element i din annonce. Det er det, målgruppen ser først og som skal få dem til at stoppe op og læse resten. Gør dig umage her.

Brug et billede eller en video i professionel kvalitet og det format, der passer til annoncen (til langt de fleste annoncer kan du bruge et billede, som måler 1200*628 pixels eller 1080*1080 pixels– se her for en opdateret liste).

Du kan godt lægge tekst på billedet, men ikke for meget. Hvis der er mere end 20% tekst på et billede, bliver din annonce dyrere og når ud til færre. I nogle tilfælde bliver den endda afvist.

Det kan være en god idé at teste forskellige formater for at se, hvad der virker bedst.

Prøv for eksempel at uploade 3 forskellige billeder, en video og en karrusel (2-10 billeder man kan swipe mellem) og find på den måde ud af, hvad din målgruppe reagerer bedst på.

Billed-tips:

  • Billeder uden tekst performer bedre end billeder med meget tekst.
  • Billeder med smilende mennesker (især kvinder) klarer sig generelt bedre.
  • Billeder med lyse, klare farver er gode.
  • Forsøg ikke at sælge produktet med billedet alene. Billedet skal først og fremmest være blikfang.
  • Dit billede må gerne vække en følelse hos målgruppen. Og den følelse må meget gerne være positiv.

Video-tips:

  • Få præciseret i løbet af de første 5 sekunder, hvad seeren får ud af at se videoen

De bedste videoer gør 3 ud af 4 af disse ting:

  • Lærer seeren noget nyt
  • Demonstrerer et produkt
  • Informerer
  • Underholder

Vigtigt: Husk at gøre det tydeligt, hvad du vil have seeren til at gøre efter at have set videoen.


Step 6: Annonceteksten

Igen skal du gøre dig umage. Lad være med at skrive en lang roman, hvor du inkluderer 3-4 forskellige links i selve teksten. Den meget lange tekst kan du gemme til din landingsside.

Prøv at tage stilling til:

  • Hvilket problem eller ønske har kunden?
  • Hvilken løsning eller mulighed tilbyder du?
  • Hvordan får kunden fat i din løsning?

Vær så konkret som overhovedet muligt, og pas på med at bruge fagsprog og fremmedord. Gør det nemt for modtageren at tage stilling til dit tilbud.

Ligesom med billeder kan du teste flere versioner af din tekst. Med dynamisk annonceindhold kan du lade Facebook mikse 5 forskellige tekster og billeder i alle tænkelige kombinationer og på den måde finde frem til, hvilken kombination der virker bedst.

Tip: Skriv kort og præcist, men langt nok til, at det lille link “læs mere” kommer frem i annonceteksten. Det sender nemlig et signal til Facebook om, at brugeren er interesseret i dit tilbud, når hun klikker for at folde hele annonceteksten ud.

Brug gerne emojis som blikfang og lav luft i teksten med ekstra linjeafstand efter hver 2.-3. linje. Det gør din tekst læsevenlig og nem at overskue selv på mobilen.

Husk at afslutte din tekst med et “Call to Action” og inkludér gerne et link til din landingsside til sidst. Jo nemmere, du gør det for brugeren at tage det næste skridt, jo større er sandsynligheden for at det lykkes.


Step 7: Publicér

Tillykke – Du har alt klar til din annonce. Fra nu af tager det ganske få klik fra du klikker på “Opret annonce” og til du er klar til publicering.

Nå du har uploadet din annonce til Facebook, skal den godkendes inden den bliver vist. Det tager fra 5 minutter til 24 timer, så husk at væbne dig med tålmodighed.

Når din annonce begynder at få visninger og klik, skal du holde fingrene væk! Selvom det kan være fristende at gå ind og optimere og skrue op og ned for budgettet, så er det vigtigt du giver algoritmen arbejdsro.

Facebook anbefaler, at du venter med at ændre på noget, indtil du har fået mindst 50 resultater (dvs. klik, leads eller køb alt efter hvilken hændelse du har optimeret efter). Først herefter kan du lave små ændringer, hvis det er nødvendigt. Og altid kun én ændring af gangen.

 

Download din skabelon til perfekte Facebookannoncer

Indtast din mailadresse og få skabelonen tilsendt på mail. Du bliver samtidig tilmeldt mit nyhedsbrev, som naturligvis kan afmeldes igen.

Fornavn*:

Emailadresse*:

Dine oplysninger behandles respektfuldt og sikkert i henhold til vores privatlivspolitik

Vil du have eksperthjælp til din Facebook-annoncering?

Er du usikker på, hvordan du kan bruge annoncering på Facebook i netop din virksomhed, så book et onlinemøde med en times eksperthjælp her. Der er åbent for onlinebooking, så du selv kan finde et tidspunkt, som passer dig.

Jeg kan også stå for din Facebook-annoncering. Kontakt mig her for at høre mere.