Er du tæt på at opgive boost og annoncer på Facebook, fordi de hele tiden bliver afvist? Har du svært ved at knække koden til hvad du skal gøre ved det? Så læs mere her og slip for afvisninger fremover. #SmallBusiness #Marketing #SocialMedia #OnlineMarketing #Entrepreneur #FacebookAlgorithm #FacebookMarketing

Derfor afviser Facebook dine annoncer – og sådan fikser du det

Et af de mest stillede spørgsmål i min indbakke handler om Facebook-annoncer, der bliver afvist. Der er næsten ikke noget mere frustrerende end når du har brugt tid på at optage en video eller lave et fedt billede eller en perfekt tekst for så at få beskeden fra Facebook:

“Din annonce er blevet afvist, fordi den overtræder vores fællesskabsregler.”

Det værste er næsten, at hvis det sket tilpas ofte kan Facebook endda finde på at lukke din annoncekonto. Så står du virkelig med håret i postkassen og kan ikke så meget som få lov at køre et boost. Du bliver frustreret hver gang, og måske bliver du ligefrem så irriteret at du tænker:

“Så, nu må det K***EDME være nok! Hvis Facebook ikke vil have mine penge, så kan de blive fri, og så dropper jeg da bare at annoncere!”

Det er selvfølgelig en mulighed bare at droppe Facebook-annoncering, men for rigtig mange firmaer – især de lidt mindre – er det meget væsentligt for både synlighed og omsætning at få trafik til hjemmesiden fra Facebook.

Derfor bør du lige tælle til 10 og prøve om du kan løse problemet, inden du lukker din annoncekonto i vrede og sender en rødglødende mail til Facebooks support.


Her får du de 5 mest almindelige grunde til, at Facebook afviser dine annoncer:

1: Der er for meget tekst på dit billede.

Før i tiden havde Facebook en regel om at der højst måtte være 20% tekst på et billede. Den regel eksisterer ikke længere, men hvis der er rigtig meget tekst, kan du stadig komme ud for, at din annonce bliver afvist.

Du kan altid tjekke her om dit billede har for meget tekst, inden du kører din annonce.


2: Forbudt eller begrænset indhold.

Facebook har nogle meget præcise regler for indhold, som enten er forbudt eller kræver begrænsninger. Det gælder fx:

  • nøgenhed
  • seksuelle undertoner
  • køn
  • race
  • seksuel orientering
  • sundhed
  • før- og efterbilleder
  • samt en række andre ting.

Det er dit ansvar at sætte dig grundigt ind i de begrænsninger, inden du laver opslag eller annoncer. Facebook er benhårde og fraviger ikke deres regler. Hvis du gentagne gange forsøger at bryde med reglerne, får du lukket din annoncekonto. Og der er ingen garantier for, at den bliver åbnet igen.

Du kan se hele listen over forbudt og begrænset indhold i Facebook-annoncer her.


3: Din hjemmeside holder ikke hvad annoncen lover

Det her  er der mange, der ikke er opmærksomme på. Facebook går meget op i, at deres brugere skal have en god oplevelse, og derfor kan de også finde på at afvise annoncer hvis din hjemmeside ikke er af god kvalitet.

Det kan fx være at siden er ustabil eller meget langsom. Det kan også være at din annonce er misvisende i forhold til, hvad der står på din hjemmeside.


4: Særligt for videoannoncer

Hvis du bruger video i dine annoncer er der nogle ting du skal være særligt opmærksom på.

Din video må ikke indeholde musik, som bryder med en kunstners ophavsret. Det gælder også, hvis musikken kører i baggrunden. Hvis du fx viser klip fra en fest skal du altså være særligt opmærksom på om der er baggrundsmusik og evt. lægge noget andet lyd på.

Din video må heller ikke virke forstyrrende med en masse blinkende elementer, som forstyrrer eller støjer i øjnene.

Og endelig skal du undgå bandeord, vold, seksuelle undertoner osv. ligesom i opslag med tekst.


5: Brug af ordene “Facebook”, “Instagram” og Facebooks øvrige brands

Hvis du skriver navnet på nogle af Facebooks brands* i din annoncetekst, skal du huske at skrive dem med stort forbogstav, ellers bliver din annonce helt sikkert afvist.

Du må heller ikke uden videre bruge deres logoer i dit annoncebillede.

* Facebooks brands dækker bl.a. over Facebook, Instagram, Messenger og WhatsApp


Sådan gør du hvis Facebook afviser din annonce

Når Facebook afviser en annonce sender de altid en begrundelse med. Den er aldrig særligt specifik, men den giver dig en idé om hvad du skal ændre. Start der og kig så grundigt på din annoncetekst, dit billede/video og din landingsside. Ret eventuelle fejl og prøv igen.

OBS! Hvis du har boostet et opslag, kan du ikke rette i det. Så er du nødt til at lave et nyt opslag og prøve igen.

Hvis du mener du har rettet alle fejl (eller din annonce ikke bryder nogen retningslinier) og din annonce stadig bliver afvist, kan du prøve at indsende en appel til Facebooks support. Du finder en knap til appel inde i den afviste annonce lige under begrundelsen. Du kan også indsende en appel her: https://www.facebook.com/login.php?next=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Faccountquality

Husk at beskrive grundigt (på engelsk), hvorfor du mener, de skal godkende din annonce og vedhæft gerne skærmbilleder.

Facebook plejer at svare inden 24 timer, men deres support sidder i en anden tidszone end dig, så forvent ikke at høre fra dem før om aftenen (og nogle gange den følgende aften). Hvis du ikke kan vente 24 timer med at få svar er det nogle gange nemmere bare at lave en ny annonce og prøve igen.


Har du brug for hjælp til at få godkendt en annonce?

Hvis du har problemer med at dine annoncer bliver afvist af Facebook, er du velkommen til at booke et onlinemøde for at få hjælp.

Du kan booke mig til en enkeltstående opgave, og hvis du har brug for løbende support til annoncer på Facebook, vil jeg anbefale et klippekort, som du kan købe her. Med klippekortet betaler du kun pr. påbegyndt kvarter.

 

Har du prøvet at få afvist en annonce? Eller har du et godt tip til emnet?

Del dine erfaringer i kommentarfeltet herunder.