Boost på Facebook – like a boss

Boost på Facebook gør det supernemt at øge rækkevidden for dine opslag

Men ved du, at du sandsynligvis spilder rigtig mange annoncekroner på den måde? Faktisk påstår nogen, at du betaler dobbelt så meget for dine annoncer, når du trykker på boost på Facebook siden…

Heldigvis behøver det ikke være den fulde sandhed.

Boost på Facebook – like a boss

Sådan booster du et opslag på Facebook: Bare tryk på den blå knap, så er du i gang.

Du kan sagtens lære at booste dine Facebookopslag og samtidig få rigtig meget for dine annoncekroner.

Faktisk har jeg set eksempler på, at boosts kan levere rigtig gode resultater, hvis man lige sætter sig ned og bruger en halv time på at lære at gøre det lidt bedre.

Og idet her blogindlæg får du 3 tips til, hvordan du kan hæve niveauet og lære at booste.

Like a Boss!

 

Tip #1:

Boost de opslag, som allerede performer godt!

Jeg bruger selv boosts med rigtig gode resultater, men det er fordi jeg har én tommelfingerregel, som jeg altid overholder:

Jeg booster ALDRIG et opslag uden et klart formål!

At bruge tid og penge på at booste på Facebook uden et på forhånd fastsat mål, giver ca. lige så stor sandsynlighed for succes som at spille lotto!

Så uanset om du bruger boost eller laver annoncer, skal du ALTID beslutte først, hvad du vil opnå med det. Alt andet er spild af penge og giver i bedste fald et middelmådigt resultat.

Når du booster på Facebook, kan formålet for eksempel være:

  • Mere trafik til din hjemmeside generelt.
  • Flere besøgende på en bestemt landingsside.
  • At få flere abonnenter på dit nyhedsbrev.
  • Flere fans til din Facebook side.
  • etc.

Et boost på Facebook kan være som at hælde benzin på et bål:

Tricket er at finde et opslag, som allerede når ud til mange og få det til at nå endnu flere. Hvorfor? Fordi det er her, du får mest for pengene. Helt seriøst: Du skal ikke spilde penge på at booste de dårlige opslag. Glem dem og kom videre – og brug i stedet pengene på det, som brugerne elsker i forvejen.

Det kræver kun 4 trin, og det er super nemt!

 

Step 1:
Klik ind i “Indblik” i toppen af din Facebook side:

 

Step 2:
Klik på “Opslag” i menuen i venstre side:

 

Step 3:
Klik på knappen “Rækkevidde” for at sortere dine opslag efter,
hvad der er nået længst ud de seneste 90 dage.
Sørg for, at den er sorteret fra højest -> lavest:

 

Step 4:
Vælg et af de opslag, som allerede er nået langt ud og klik på “Boost”:

 

Hvordan virker det? De opslag, som har høj rækkevidde i forvejen, er allerede nogen, som dine følgere har fortalt Facebook, at de gerne vil se. (For eksempel ved at like, dele, kommentere eller klikke på et link). Det er sådan, de fortæller Facebook, at de finder indholdet interessant eller værdifuldt.

Sandsynligheden for, at andre også vil kunne lide det, er derfor stor. Og det er de opslag, du skal booste på Facebook for at få endnu mere ud af dem, end du hidtil har fået gratis.

Den her metode kan bringe dine opslag ret langt ud, og det er en god måde at få flere til at synes godt om din side, skabe opmærksomhed om dit brand eller sende trafik over på din hjemmeside.

 

Tip #2:

Dine følgere “liker” dig allerede, men deres venner vil også gerne møde dig

Dem, der allerede synes godt om din side, er det man kalder “varme leads”. Mange af dem kender dit brand, og nogle af dem har du måske allerede som kunder, på dit nyhedsbrev osv.

Men hvad nu, hvis du endnu ikke har så mange følgere at vise dit indhold for? Så kan du vælge at booste det for deres venner.

Det, at de allerede kender en, som synes godt om dit brand, giver dig højere troværdighed, og de vil derfor være mere tilbøjelige til at like dine ting.

Pro-tippet her er, at du filtrerer dem fra, som ikke er relevante som kunder. Det har jeg lavet en video om her:

[fbvideo link=”https://www.facebook.com/annebilling.dk/videos/300466826956874/” width=”500″ height=”400″ onlyvideo=”0″]

(Videoen har et par år på bagen, og brugerfladen har ændret sig, men strategien er den samme)

 

 

Tip #3:

Betal kun for resultaterne når du booster

Når du nu har lært, at dine boost skal have et klart formål, så sørg for, at du kun betaler for resultater frem for visninger.

Selvfølgelig føles det godt at se et opslag nå ud til mange tusinde modtagere. Det er bare i virkeligheden helt ligegyldigt, hvis de ikke klikker på dit opslag, ser din video eller køber dit produkt.

Derfor får du et lille pro-tip her, som sikrer, at du KUN betaler for dem, der har reel interesse. (OBS: Det kræver, at du booster gennem annonceværktøjet, som jeg viste dig i videoen ovenfor).

Det foregår i trin 2, hvor du vælgere dine modtagere og dit annoncebudget, og det er her, du skal vælge denne mulighed:

boost-optimization

 

Tillykke: Du er nu 500 meter-mester i boost på Facebook.

Hvis du fremover lægger lidt ekstra arbejde i dine boosts, vil du få meget mere ud af din annoncering. Selvom det måske kræver lidt tid at sætte dig ind i nye arbejdsgange, så er det tid, som er givet godt ud.

Som med al anden markedsføring, skal du selvfølgelig tilpasse strategien, så den giver værdi i netop din forretning. Og du kommer til at opleve, at det ikke altid går som forventet. Markedsføring er en finurlig størrelse, og der er mange faktorer, der kan påvirke resultatet.

Fordelen her er, at du kan komme i gang for små beløb og lære din målgruppe bedre at kende.

Bonustip:

Log ind i annonce administratoren (der, hvor du opretter nye annoncer) en gang i mellem og se, hvordan dine opslag klarer sig.

Hvis de skaffer mange nye kunder og følgere, skal du måske overveje at skrue lidt op for budgettet og se, om det kan skaffe dig endnu flere.

Og hvis annoncerne ikke giver de resultater, du forventer, så kan du både redigere i dem, prøve dem af på nye kundegrupper eller bare slukke for dem.

 

 

 

P.S. Hvis du vil gerne vil lære at annoncere rigtigt på Facebook i stedet for bare at booste, så tjek onlineforløbet “Facebookannoncering for Begyndere” ud her.

 

Læs også: 

Sådan laver du en perfekt Facebookannonce

Facebook boost pro-tips: Lær hvornår og hvad du skal bruge det til

 

Indlægget blev oprindeligt udgivet den 7. juli 2016 og er opdateret 13. februar 2019