markedsføring på autopilot i sommerferien

Lav en online sommerkampagne og undgå at sommerferien smadrer din forretning

Sommertid er ferietid for mange, og det skaber et helt naturligt dilemma for mange af os, der har et CVR-nummer. For kan du virkelig trække stikket i 3 uger uden at skulle starte helt forfra, når du kommer tilbage?

Hvis du spørger mig, er svaret JA!
(Altså med mindre, du har en iskiosk på stranden. Så er det måske ikke lige nu, du skal sætte et skilt på døren med “Ferielukket” og smutte sydpå).

For os, der ikke har højsæson i juli måned, er det sundt for vores mentale helbred at holde ferie. Og med ferie mener jeg, at holde HELT fri og hellige os noget andet end arbejde.

Men ved du, at 3 ugers ferie kan ødelægge din omsætning i flere måneder efterfølgende? 

Hvis du lukker ned i ferien, risikerer du samtidig, at der bliver sommerferiestille i din forretning langt ind i efteråret.

Så når du vender tilbage til hverdagen i august til en gabende tom ordrebog, pibler sveden frem på panden.

Ikke på grund af sensommervarmen, men fordi du ligesom alle andre har regninger, der skal betales.

Mens du grillede pølser i sommerhuset, glemte du nemlig også at markedsføre din forretning.

Eller: Det gør du ikke, når du har læst dette blogindlæg – vel?

 

Glem ikke din markedsføring!

Du kan sagtens holde ferie, selvom din forretning ikke gør – også selvom du arbejder med mennesker i din hverdag.

Det kan godt være, du stadig må leve med en mindre omsætning, men ville det ikke være rart, hvis du kunne vende glad og udhvilet hjem fra ferie og vide, at du er tilbage på fuld kraft allerde i august?

Det handler selvfølgelig om at holde din målgruppe sulten efter lige netop det, du har at tilbyde.

 

9 tips til at holde dine kunder varme, mens du holder ferie:

#1 : Hold kadencen på de sociale medier

Hvad enten dit foretrukne medie er Facebook, Instagram, LinkedIn, eller TikTok (eller hvor dine kunder nu foretrækker at hænge ud), kan du sørge for at være lige så synlig som du plejer. Det gør du ved at planlægge dine opslag på forhånd og bruge at automation værktøj til at udgive dem.

Her i firmaet er vi ret begejstrede for Meta Business Suite, som jo er helt gratis og virker fint til både Instagram og Facebook. Hvis jeg skulle poste på andre platforme end Metas egne, så ville jeg kigge mod Buffer.

 

#2 : Genbrug populært og sæsonaktuelt indhold

Du behøver ikke opfinde den dybe tallerken: Kig ned i arkiverne på din blog eller hjemmeside og del det indhold, som passer til sæsonen eller i forvejen hitter hos dine læsere.

Dette indlæg er faktisk et eksempel på genbrug! Det blev oprindeligt skrevet i 2018 og er siden blevet opdateret og rettet til mange gange. Men bare fordi, det er 5 år siden, jeg fik lyst til at skrive det, er det jo ikke ensbetydende med, at det er outdated. Og hvis du har læst det før, så se det som en lille reminder 🎀

Genbrug er også brugbart på de sociale medier: Dyk ned i statistikken og find dine mest populære opslag. Genbrug indholdet med friske billeder eller redigeret tekst og læg dem ind i kalenderen.

 

#3 : Gør som Jeanette

Jeanette Glerup Skaarup laver gode sommertilbud til sine kunder

Jeanette Glerup Skaarup er ekspert i heste, og hun ved at hendes forretning blomstrer i ferieperioden, hvor kunderne har mere tid til at være sammen med deres dyr.

Så hvis din business har højsæson i sommermånederne, så er det ikke der, du skal holde ferielukket. Til gengæld skal du så være opmærksom på at “så dine marketingfrø” i andre perioder, hvor der kan være mere stille.

 

#4 : Hold dine kunder varme med en email-kampagne

Anne Goncalves bruger automatiserede emails til sine sommerkampagner

Anne Kragelund Goncalves sælger yoga-retreats og mindfulness-forløb og bruger sommeren på at varme sine kunder op med automatiserede emails og Facebook-opslag, så de er klar til at trykke på købeknappen i august.

Hvis du er typen, som bruger august på at køre salgskampagner, så tænk over det her: Hvad hvis du kunne komme alle dine konkurrenter i forkøbet ved at ramme målgruppen allerede nu? Og lade dem slås om kundernes opmærksomhed i sensommeren, mens ordrerne tikker ind hos dig?

 

#5 : Vend ferien til din fordel

Noru.dk leverer kaffe direkte til sommerhuset

Gitte havde tidligere webshoppen NORU, hvor hun (blandt andet) solgte kaffe og te af høj kvalitet. Hun var en af de mange webshopejere, som hvert år blev ramt af, at hendes kunder rejste på ferie i juli måned, men det fik hun vendt til sin fordel:

Hun gjorde nemlig kunderne opmærksom på, at de selvfølgelig også kunne få leveret deres yndlingskaffe i sommerhuset.

Det giver i høj grad mening, hvis du sælger produkter, som vi også bruger selvom vi holder ferie. Som fx fødevarer, dyrefoder og planter til haven.

 

#6 : Lav en sommerkonkurrence

Fotograf Kim Vorbeck har online sommerkampagner med konkurrencer

Kim er fotograf og holder liv i sine kunder ved at lave konkurrencer. Fordelen ved at lave en konkurrence i en ellers stille periode er, at det højner engagementet på de sociale medier, og på den måde får sidens opslag generelt bedre rækkevidde. Og de skaber en følelse af “sådan en må jeg bare have” hos kunderne.

 

#7 : Lav et særligt sommertilbud

Hvis du er en af dem, der arbejder med serviceydelser, kan du med fordel bruge sommeren til at promovere et særligt tilbud til dine kunder. På den måde kan du bruge juli måned på at få fyldt kalenderen i de kommende måneder.

Sælger du onlinekurser, er det også oplagt at planlægge en sommerkampagne med emails og Facebookannoncer, som kan tiltrække nye kunder i din forretning.

OBS: Hvis du har en webshop med fysiske produkter, skal du kunne sende varer afsted som normalt. Så hvis du har planer om at rejse 14 dage til Maldiverne, skal du måske i stedet overveje:

 

# 8 : Brug ferien på at få nye tilmeldinger til dit nyhedsbrev

Lav en uimodståelig Freebie, som du giver i bytte for en emailadresse. Det kan være en e-bog, et minikursus, en lydfil eller noget andet, man kan downloade og få glæde af med det samme.

Supplér din freebie med emailkampagne med et tidsbegrænset “slå-til-nu”-tilbud og hæv din bundlinje ved samme lejlighed.

 

#9 : Gør dig umage!

Uanset, hvordan du vælger at markedsføre dig i ferien, så husk, at resultatet som oftest står mål med indsatsen. Sæt tid af til at planlægge din kampagne, lave landingpages, skrive emails osv., læg et markedsføringsbudget og sørg for at have en nødplan, hvis noget går galt undervejs.

Og husk: hvis din kampagne ikke går som forventet, så brug resultatet til at lære, hvordan du kan gøre det bedre næste gang.

 

 

Hvis du ikke er synlig, får du heller ingen kunder. Så enkelt er det…

Når kunderne er på ferie og køber mindre online, og du måse også gerne selv vil holde ferie, kan det skade din business i måneder fremadrettet. Læs her, hvordan du undgår at din business går fallit, mens du holder ferie. #SmallBusiness #Marketing #SocialMedia #OnlineMarketing #Entrepreneur