Sådan laver du blogindlæg og indhold til alle dine sociale medier i en hel måned på bare 30 minutter

Du kender det måske: Du skal i gang med at skrive et blogindlæg. Du har styr på emnet, og dit hoved er fyldt med en masse gode pointer og formuleringer. Men ligegyldigt hvad du gør, vil det bare ikke ned på papiret. Eller også er du løbet tør for gode ideer.

Uanset om det er ovenstående, som er tilfældet, eller om du ligefrem har skriveblokade, så læs med videre.

I dag deler jeg nemlig en metode med dig, som jeg selv bruger til at lave indhold.

Jeg bruger metoden både til min blog og til sociale medier. Og hvis jeg ellers fik gjort noget alvorligt ved at få skrevet nyhedsbreve (et af mine nytårsforsætter), så ville jeg også bruge metoden her.

Hemmeligheden er, at lave en video, når jeg får en idé.

Jeg tænder kameraet på min iPhone, og så begynder jeg at fortælle om det, jeg har på hjerte.

Hvis du allerede nu tænker: ”Jamen, jeg har det overhovedet ikke godt med at optræde på video, og er det ikke også alt for besværligt med lyd og lys og kameravinkel, og min stemme lyder mærkeligt osv.”… Så tag en dyb indånding og læs videre, for det er slet ikke det, du skal koncentrere dig om lige nu.

Rent faktisk, så bliver 9 ud af 10 af mine videoer aldrig vist nogen steder.

Jeg betragter min optagelse som en brainstorm eller en kladde, som jeg bruger til at arbejde videre med. Det første, jeg gør er at få min video transskriberet hos et bureau, som kan gøre den slags både hurtigt og til en fornuftig pris. *

*Jeg bruger og kan anbefale PJ Korrektur (og jeg får ingen penge for at reklamere for ham, bare lige for at det er på plads), men der findes masser af muligheder. Prøv at google ”korrektur” og ”oversættelsesbureau”, så får du lidt at vælge mellem.

Jeg beder om en transskribering og – hvis jeg har planer om at uploade videoen nogen steder – en SRT-fil, som kan bruges til undertekster.

Nu til det sjove

Hvis min video skal bruges, så uploader jeg den til min facebookside som det første (og på et tidspunkt skal den også på YouTube. Det var det andet nytårsforsæt).

Nu spørger du måske: ”Hvorfor lægger du den ikke bare på YouTube og linker til den fra Facebook?”

Det ville jeg nok også have gjort indtil for et år siden, men vi nu ved faktuelt, at video (uploadet direkte til Facebook) er det, som giver den allerstørste organiske (=gratis) rækkevidde på Facebook. Og hvis der er noget, vi gerne vil have på Facebook, så er det gratis rækkevidde. Derfor.

Pro-tip: Hvis du VIRKELIG vil få det maksimale ud af din video, så går du live, mens du optager! Det er testet, og resultaterne er helt overvældende hver gang.

Fra video til indhold

Jeg har nu fået transskriberingen af min video tilbage, og nu sidder jeg med en tekst foran mig, som er min kladde. Jeg læser teksten godt igennem og retter til, omformulerer og ændrer i teksten, så den bliver til et eller flere blogindlæg.

Undervejs kigger jeg også efter, om der er nogle gode pointer, som kan hives ud af teksten og bruges til selvstændige statusopdateringer, tweets osv.

De kan også klippes ud af videoen og laves til små videosekvenser på 10 sekunder, som kan bruges på Snapchat og i Instagram Stories (og glem ikke Messenger i denne arbejdsgang. Der er også kommet nye muligheder).

Lidt længere klip (op til et minut) kan deles i feedet på Instagram.

Kun fantasien sætter grænser

Jeg sidder rigtig tit sammen med kunder, som synes det er svært at finde på nok indhold til at kunne være synlig alle steder, samtidig med, at de også skal passe deres forretning.

Men faktisk er det muligt, hvis man arbejder lidt struktureret med det, at lave indhold til en hel måned ved hjælp af ovenstående metode. Og det kan gøres på kort tid.

 

God fornøjelse, jeg glæder mig til at høre om dine erfaringer i kommentarfeltet.

Billede: Technology vector designed by Ibrandify – Freepik.com