Sociale medier i august 2016: Det skal du vide

Meget kan man påstå, men det er sjældent kedeligt at arbejde med sociale medier. Den verden, du kender i dag, kan være en ganske anden i morgen.

Du har sandsynligvis travlt nok i din forretning med det, DU er god til. Du har i hvert fald andet at lave end at sidde og holde øje med algoritmeændringer, som kommer i tide og utide.

Derfor har jeg gjort det for dig. Så nu får du:

Sociale medier i overskrifter, august 2016

Jeg har luget en smule ud i ukrudtet og samlet de 5 vigtigste.*

*Det er min subjektive vurdering, at det er lige de her fem. Så er det på plads.

Instagram Stories

Tirsdag den 2. august rullede Instagram en helt ny funktion ud, nemlig Stories.

Den giver mulighed for at uploade et billede eller en video og dekorere det med tekst eller kruseduller. Men i stedet for at placere det i dit sædvanlige feed, dukker det nu op øverst på skærmen. Og så forsvinder opslaget automatisk efter et døgn.

Hov… vent… Lyder det bekendt? Hmm…

Åh ja. Nogen var hurtigt ude med at dømme det som Snapchat-plagiat, men det ser nu ud til, at det er er blevet modtaget ret godt.

Og da Snapchat lancerede “Minder” tilbage i juli, blev det pludselig muligt at gense sine snaps og endda poste dem igen. Ak ja – de to medier nærmer sig hinanden, og mon ikke vi kommer til at se hård konkurrence der i fremtiden?


Virksomhedsprofiler på Instagram

Og apropos Instagram, så kom de længe ventede virksomhedsprofiler til Danmark for en uge siden.

Desværre bliver de ikke rullet ud i helt samme tempo som Stories gjorde, og jeg har i skrivende stund IKKE fået adgang endnu (kun på min private profil), så jeg kan ikke dele mine erfaringer endnu.

Men i store træk giver det dig mulighed for at få en call-to-action-knap på din profil og adgang til en analytics-funktion, så du får nemmere ved at måle dine følgeres engagement. Jeg lover at lave en gennemgang, så snart jeg har mulighed for at ændre min egen konto.

Onde rygter vil vide, at det bliver sværere at nå dine følgere med en virksomhedsprofil (ligesom vi kender det fra Facebook), men jeg tror og håber på, at der kommer endnu flere fede business-features, som gør det til et stærkt værktøj.


Nyt design på Facebooksider

Det har været i gang længe, og her i august blev Facebook færdige med at rulle det nye design ud på virksomhedssider.

Det betyder blandt andet, at dit coverbillede nu ikke længere bliver delvist skjult af profilbilledet og call-to-action-knappen, og skærmbilledet tilhører dig. Forstået på den måde, at der ikke bliver vist annoncer i højre side, når du er inde på en virksomhedsside.

Det giver masser af muligheder for at brande din virksomhed endnu bedre, men det stiller også større krav til dit indhold, som du som minimum bør gennemgå og rette til, hvis du ikke allerede har gjort det.

Jeg er i gang med at lave en “Facebook-optimerings-challenge”, som kommer til at køre hver dag i hele september måned ovre på Instagram, så hvis du ikke allerede følger mig derovre, så hop med nu.


Opdatering af Facebooks algoritme. Igen-igen…

Der er som sådan ikke noget alarmerende i, at Facebook opdaterer deres algoritme. Det gør de faktisk dagligt for hele tiden at optimere brugeroplevelsen, men for alle os, der har en Facebookside, er der et par ting at være opmærksom på.

Den vigtigste er nok, at brugerne nu ser flere opslag fra familie og venner. Og færre fra virksomheder.

Det bekræfter, at vi bevæger os i retning af en pay-to-play-model, og du skal have annoncekroner op af lommen for at være der. Dog ikke endnu.
Du kan sagtens nå ud til mange fans uden at ofre en krone på det, men det stiller i stigende omfang krav til dit indhold.

Den anden nyhed er, at Facebook er gået ind i kampen mod “clickbait”.

Det begynder altså at blive problematisk, hvis du er en af dem, der laver meeeget lokkende overskrifter og lokker dine brugere over på artikler, som ikke helt leverer varen. I virkeligheden nok mest udbredt i USA, men danske medier forsøger også at være med på bølgen.


Og så til den sidste nyhed i denne omgang:

Google Hangouts on Air lukker

Eller rettere: Google “fjerner fokus” fra Hangouts for at lancere en ny tjeneste, Duo, i stil med Facetime og Skype.

Hangouts forsvinder altså ikke helt, men deres livestreaming bliver nedlagt og flytter i stedet over på Youtube.

Det er ret vigtig viden for dig, der bruger Google Hangouts til webinarer eller undervisning! Det er nemlig allerede i september, at muligheden for at bruge Hangouts on Air forsvinder, så det er altså nu, du skal hitte ud af, hvordan Youtube Live fungerer.


Har du en vigtig nyhed, du vil dele?

Der sker så meget på social media-fronten hele tiden, at det er nemt at gå glip af noget. Og måske har du læst noget, som jeg har valgt ikke at tage med her ovenfor. Eller måske har jeg overset noget?

Du er rigtig velkommen til at dele det nede i kommentarsporet.

Jeg glæder mig til at høre fra dig!