Relationsbaseret markedsføring: Varm luft eller sund fornuft?

Du er måske stødt på udtrykket relationsbaseret markedsføring i forbindelse med sociale medier. Især på LinkedIn er det lidt af et buzz-ord, men i virkeligheden er det relevant alle de steder, du markedsfører din forretning. 

Hvad er relationsbaseret markedsføring?

Hvis traditionel markedsføring er busreklamer, bannerannoncer, TV-reklamer, Google Adwords osv. over en bred kam, så forestil dig, at relationsbaseret markedsføring er lidt ligesom SEO:

Det er noget, du skal arbejde med løbende, og resultaterne viser sig på den lidt længere bane.

Normalt er markedsføring baseret på et budskab, som du vælger at skubbe ud i æteren. Det kalder man for push-markedsføring og dækker over, at modtageren ikke har bedt om at se det.

Når du laver relationsbaseret markedsføring, skubber du ikke noget i hovedet på din modtager. I stedet giver du værdi ved at hjælpe din målgruppe. Det kan være ved at løse et problem eller gøre noget lettere eller mere tilgængeligt for dem. På den måde opbygger du tillid og måske endda ekspert-status indenfor dit felt. Du bliver på den måde den person (eller det brand), som potentielle købere forbinder med bestemte løsninger.


Relationsbaseret markedsføring er sund fornuft.

Faktisk er det slet ikke så langhåret, som det lyder. I bund og grund handler det nemlig om at skabe og bevare en god relation til dine kunder.

Det er der overhovedet intet nyt i, men med de sociale medier er det bare blevet ekstra vigtigt. Med en relativt lille indsats kan du nemlig gøre god service til et afgørende succesparameter i din forretning!

Den gode kundeservice, hvor du svarer på spørgsmål, er høflig osv. er den reaktive dimension i den relationsbaserede markedsføring. Herunder hører også den del, hvor du holder øje med, om du får omtale på Trustpilot, på blogs og andre steder på nettet.

Den anden del af relationsbaseret markedsføring er den proaktive del: Her rækker du ud og hjælper ved at dele viden om et emne, lave tips og guides på din hjemmeside osv.


Hvad får du ud af det?

Måske sidder du nu og tænker, at du hverken kan sætte likes eller positive kommentarer ind på bankkontoen. Du tænker måske også, at det alt andet er lettere og mere effektivt at købe annoncer, skrive nyhedsbreve og vise lækre billeder af dine produkter på Instagram.

Men for det første, så udelukker det ene ikke det andet.

For det andet, så vil jeg gerne dele en lille historie med dig:

I starten af juli 2016 lagde jeg en video ud på min Facebookside, som handlede om, hvordan man kan blive bedre til at bruge boostfunktionen på Facebook. Derudover skrev jeg et blogindlæg, hvor jeg gennemgik det samme emne.

Flere i mit netværk syntes, jeg var godt tosset at give det væk gratis, når jeg rent faktisk kunne have lavet et webinar og taget betaling for det – eller i det mindste have fået folks emailadresser i bytte, men jeg har på ingen måde fortrudt!

I dag er der over 40.000 mennesker, som har set den video. Min følgerskare på Facebook er 9-doblet. Min mailliste er 5-doblet.

Men det allerbedste er, at kunderne nu selv henvender sig til mig for at få hjælp til forskellige opgaver, foredrag og workshops. Det er for mig et afgørende bevis på, at det betaler sig at dele ud og hjælpe andre uden at kræve noget til gengæld.

Jeg håber, jeg har inspireret dig til selv at prøve.