Kan det betale sig at bruge Facebookannoncer som helt nystartet?

I dag skal du møde Camilla.

Camilla er yogalærer og skal starte holdundervisning om få uger. Hun vil gerne have spredt sit budskab lokalt, så hun kan få elever at undervise – og også for at nå tidligere elever, som hun ikke har mailadresser på.

Men kan det overhovedet betale sig at lave Facebookannoncer som helt nystartet?

Og giver det mening at danne en målgruppe ud af ingenting.

Ja, det kan i høj grad betale sig at lave Facebookannoncer som nystartet.

Der var engang, hvor det at åbne en virksomhed (hvad enten det var en forretning, et yogastudie eller et revisorfirma) var en lang, sej proces, hvis man da ikke var så heldig at have det helt rigtige netværk, en prominent adresse og titusindvis af kroner til avisannoncer, husstandsomdelte brochurer osv.

Sådan er det heldigvis ikke længere.

I dag kan du for forholdsvis få penge komme i gang med at annoncere på eksempelvis Facebook, og det er blevet meget nemmere at nå præcis den målgruppe, der er den rigtige for din forretning.

Med få klik kan du vælge en målgruppe, som bor indenfor en bestemt radius af dit yogastudie. Du kan endda målrette endnu mere nøjagtigt ved fx at vælge kun at få dine annoncer vist for kvinder, som interesserer sig for yoga, sundhed osv. – det er bare at taste et par relevante søgeord ind, når du opretter annoncen, og så komme Facebook endda med forslag, du kan overveje at tage med.

Men inden du når så langt som til at vælge din målgruppe, skal du vælge en målsætning eller kampagne (som det hedder på Facebook).

Der findes et hav af muligheder, men i tilfældet her, vil jeg foreslå, at du vælger én eller flere af følgende:

  • Kendskab til brand
  • Trafik
  • Leadannonce

 

Vælger du “Kendskab til brand”, svarer det lidt til den traditionelle avisreklame, hvor du gør opmærksom på dig selv og dit produkt.

Det er en annoncetype, der egner sig til at nå bredt ud til en ny målgruppe på et beskedent budget, og her kan du med stor fordel lave en videoannonce for at få brugerne til at stoppe op og bruge tid på at se din annonce.

Bonustip: Dem, der ser din video, kan du senere lave til en selvstændig målgruppe.

 

Med en trafik-kampagne går du efter at få folk over på din hjemmeside

Det er for det meste en effektiv måde at få trafik til en blog, webshop eller tilmeldingsside. Det er det, fordi Facebook hjælper med at vise din annonce til nogen, der i forvejen klikker meget på annoncer og links – det er dog ikke ensbetydende med, at de bare tilmelder sig.

Ofte skal du påvirke brugeren flere gange med forskellige budskaber, før de er klar til at købe.

Kan du til gengæld lokke med en fed freebie eller en gratis prøvetime mod en tilmelding til dit nyhedsbrev, så er det en rigtig god og ofte billig metode til at få kunder i butikken.

Og så kan du jo bruge nyhedsbrevet efterfølgende til at få dem til at blive kunder hos dig.

 

Med Lead-annoncen foregår det hele på Facebook.

Hvis du alligevel har tænkt dig at tilbyde en freebie eller en prøvetime, så er en lead-annonce værd at prøve kræfter med.

Her betaler du ikke for besøgende, som måske/måske ikke skriver sig op på din hjemmeside. Her sætter du nemlig en annonce op, som gør at målgruppen kan skrive sig op til en freebie eller prøvetime helt uden at forlade Facebook.

Lead-annoncen lader ved første øjekast til at være den dyreste af de 3 muligheder, men den er også meget effektiv og kræver ikke ret meget af din målgruppe.

 

Så det er altså 3 forskellige måder, du kan markedsføre din nystartede virksomhed på Facebook.

Og husk: Du kan få rigtig meget onlineannoncering i løbet af en måned, for det samme som du kan få en lille rubrik bag i lokalavisen (du ved – den man tænder op i grillen med uden at læse den).

Mange hilsner

 

Skal du have hjælp at sætte annoncer op for din nystartede virksomhed?

Så er du altid velkommen til at kontakte mig for et uforpligtende tilbud. Det koster ikke noget at spørge, og du kan kontakte mig på hello@annebilling.dk