5 ting der virker på Facebook i 2018

Hvad virker på Facebook, når den organiske rækkevidde rasler ned? Læs dette blogindlæg og bliv klogere på, hvordan du vender Facebooks algoritme til din fordel. #SmallBusiness #Marketing #SocialMedia #OnlineMarketing #Entrepreneur #FacebookAlgorithm #FacebookMarketing

Efter den seneste opdatering af algoritmen, sidder mange formentlig nu med spørgsmålet: Hvad virker på Facebook nu?

Der er efterhånden længe siden du kunne regne med, at din sides opslag blev set af alle dine fans og følgere. I dag siger man at sideopslag i gennemsnit kun når ud til 1-2% af sidens følgere (kilde: Hubspot)

Hvad virker på Facebook, når den organiske rækkevidde rasler ned?

Husk: Det er et gennemsnit af alle Facebook-sider i hele verden. Dem med godt indhold og dem med skidt. Sider med 10 følgere og sider med 10 millioner følgere.

Forhåbentlig (og formentlig) når du ud til en højere procentdel af dine følgere, hvis du jævnligt poster indhold på din side. Hvis du oven i købet poster indhold, der er relevant for din målgruppe, er tallet væsenligt højere.

Men du er formentlig stadig langt fra at nå ud til alle dine følgere. Og det bliver ikke nemmere for hver gang algoritmen strammes– det tør jeg godt lægge hovedet på blokken og sige.

Derfor er det vigtigere end nogen sinde at tænke strategisk og arbejde med algoritmen i stedet for at forsøge at snyde med clickbait og viralt – men irrelevant – indhold.

Hvad virker på Facebook i 2018?

#1 – Live video

Screenshot fra en livevideo i Facebook-gruppen Lady Boss Lounge
Screenshot fra en af vores ugentlige livevideoer i Facebook-gruppen ‘Lady Boss Lounge’. Kristine Birka og jeg snakker iværksætteri og forretning uden filter.

Facebooks live-funktion er stadig den absolut førende, når det gælder rækkevidde: Du får hele 6 gange mere rækkevidde forærende, når du stiller dig foran kameraet og sender live til dine følgere.

Det er i sig selv grund nok til at gøre det, men der er også andre fordele:

Live-video viser en autentisk og mindre poleret version af dig, og vil dine følgere elske! Det giver dig en enestående mulighed for at interagere med din målgruppe og skabe et tilhørsforhold mellem dem og dig  – og dit brand.

#2 – Se først og notifikationer

Ved at vælge "se først" kan dine følgere være sikre på at få vist dine opslag i deres nyhedsfeed

En lidt overset måde at nå flere følgere på, er ved at opfordre dem til at bruge funktionen “se først” og slå notifikationer til for din side.

Det kræver lidt af følgeren, og det vil langt fra være alle dine følgere, der vælger at bruge den mulighed. Til gengæld kan du være sikker på, at dem der gør det, er blandt dine mest dedikerede følgere. Dem som gerne vil se mere fra dig – og det er samtidig dem, der er mest tilbøjelige til at interagere med dit indhold.

#3 – Kvalitetsindhold og timing

Glem alt om mystiske clickbait-opslag og konkurrencer, hvor det eneste formål er at få folk til at tagge tilfældige venner eller klikke og dele helt ukritisk. Det er præcis den type opslag, som Facebook forsøger at få has på med algoritmen.

Kontekst er nøglen: Spørg altid dig selv “Hvordan hjælper eller glæder dette opslag min målgruppe i relation til min forretning?”

Sørg for at gøre det tydeligt, hvad du vil have din følger til: Skriv “klik her” eller “læs mere”, hvis det er et linkopslag. Eller stil et spørgsmål, hvis du vil have folk til at kommentere.

Engagér din målgruppe og svar på folks kommentarer og spørgsmål. Facebook er et socialt medie – så husk at behandle det sådan.

 

#4 – Boost

Du kan lige så godt vænne dig til det: Hvis du vil maksimere din rækkevidde, må du betale for det ind i mellem.

Det betyder ikke, at du ukritisk skal booste alle dine opslag. Brug boost strategisk og du vil opleve, at din forretning vokser på Facebook.

Hvis du vil vide mere om hvordan du booster strategisk, kan du læse mere her.

 

#5 – Grupper

Facebooks gruppefunktion er genial til at skabe sammenhold og interesse for din niche. Det er her, du virkelig kan møde din målgruppe i øjenhøjde og forbinde med dem.

I en gruppe har du mulighed for at skabe en eksklusivt “klub”, som kan noget andet og mere end din side. Nu er dine følgere ikke længere bare dine følgere – og du er ikke længere gemt bag dit brand. Du er en del af klubben som person.

En gruppe kræver til gengæld en del benarbejde. For det første kommer medlemmerne ikke af sig selv i starten, så du skal ud og fortælle vidt og bredt om din gruppe, og hvad man får ud af at være med.

For det andet er du nødt til kontinuerligt at sørge for, at gruppen ikke dør ud. Du skal være samtalestarter, du skal deltage aktivt – og du skal ind i mellem indstille dig på at være moderator, hvis debatten stikker af. Eller når (og jeg skriver med vilje: når) nogen benytter din gruppe til at gøre skamløs reklame for sig selv.

 

BONUSTIP:

Vil du gerne i gang med at lave live-video, men er du ikke klar til at alle kan se med?

Så er din gruppe det idéelle sted at starte, fordi du har en lukket og mere tryg platform at øve dig på.

I oktober 2017 startede jeg gruppen “Lady Boss Lounge” på Facebook sammen med min kontormakker Kristine Birka. Gruppen har i skrivende stund lige over 100 medlemmer, og vi sender live sammen i gruppen hver tirsdag.

Det har givet os begge lyst, mod og erfaring til at komme i gang med at bruge video meget mere. Og det er blevet ugens hyggeligste indslag.

 

Hvordan vil du ud over rampen i 2018?

Hvis du overvejer eller allerede har succes med en eller flere af de 5 tips, jeg har skrevet om her i indlægget, vil jeg rigtig gerne høre om dine erfaringer i kommentarsporet herunder.

Jeg vil også rigtig gerne høre, hvilke andre ting, der virker godt for dig og din business.