Guide: Sådan laver du den perfekte Facebook-annonce på under 10 minutter

I dag går vi lige til stålet. Det skal handle om selve Facebook-annoncen, og hvordan du undgår at falde i den sædvanlige fælde, hvor du bare laver et opslag og booster det, fordi du altid går død undervejs i processen.

Jeg tør godt komme med en påstand: 99% af gangene hvor du ender med en halvdårlig annonce, som mest ligner en panikløsning, er det på fordi du ikke har forberedt dig.

Det får vi rettet op på nu.


Nøglen til succes ligger i forberedelse, og det får du hjælp til i 7 trin her:

Step 1: Hvad vil du opnå?

  • Hvad er dit mål med annoncen?
  • Er det Likes til din side?
  • Besøg på din blog?
  • Tilmeldinger på dit nyhedsbrev?

Svaret bestemmer hvilken kampagnetype, du skal vælge.


Step 2: Hvem er din målgruppe?

  • Hvor bor de?
  • Hvem er de?
  • Hvilke interesser har de?
  • Er de allerede kunder hos dig?

TIP: Jo bedre de kender dig i forvejen, jo nemmere vil de som regel være at sælge noget til.


Step 3: Hvad er dit budget?

  • Hvor mange penge vil du maksimalt bruge pr. dag?
  • Hvor mange dage skal din annonce køre?
  • Hvor skal den vises:
  • På Facebook i nyhedsfeedet?
  • På Facebook i højre side?
  • På Instagram?

Der findes mange flere muligheder, men de 3 ovenstående er de mest almindelige.


Step 4: Destination

Hvor skal din målgruppe lande, når de har klikket på annoncen? Få dem så tæt på det ønskede resultat som muligt. Det vil sige direkte ind på produktsiden eller tilmeldingen til dit nyhedsbrev.


Step 5: Billeder / Video

Det absolut vigtigste element i din annonce. Det er det, målgruppen ser først og som skal få dem til at stoppe op og læse resten. Gør dig umage her.

Brug et billede i professionel kvalitet og det format, der passer til annoncen (til langt de fleste annoncer skal du bruge et billede, som måler 1200*628 pixels).

Du kan godt lægge tekst på billedet, men ikke for meget. Hvis der er mere end 20% tekst på et billede, bliver din annonce dyrere og når ud til færre. I nogle tilfælde bliver den endda afvist.

Billed-tips:

  • Billeder uden tekst performer bedre end billeder med meget tekst.
  • Billeder med smilende mennesker (isæt kvinder) klarer sig bedre.
  • Billeder med lyse, klare farver er gode.
  • Forsøg ikke at sælge produktet med billedet alene. Billedet skal først og fremmest være blikfang.
  • Dit billede skal vække en følelse hos målgruppen.

Video-tips:

  • Få præciseret i løbet af de første 5 sekunder, hvad seeren får ud af videoen
  • De bedste videoer gør 3 ud af 4 af disse ting:
  • Lærer noget nyt
  • Demonstrerer et produkt
  • Informerer
  • Underholder
  • Husk call-to-action: Hvad vil du have seeren til at gøre?

Step 6: Annonceteksten

Igen skal du gøre dig umage. Lad være med at skrive en lang roman, hvor du inkluderer 3-4 forskellige links i selve teksten. Den lange tekst kan du gemme til din landingsside.

Prøv at tage stilling til:

  • Hvilket problem eller ønske har kunden?
  • Hvilken løsning eller mulighed tilbyder du?

Vær så konkret som overhovedet muligt, og pas på med at bruge fagsprog og fremmedord. Gør det nemt for modtageren at tage stilling til dit tilbud.


Step 7: Gå live

Tillykke – Du har alt klar til din annonce. Fra nu af tager det ganske få klik fra du klikker på “Opret annonce” og til du er klar til publicering.

Summary
Guide: Sådan laver du den perfekte Facebook-annonce på under 10 minutter
Article Name
Guide: Sådan laver du den perfekte Facebook-annonce på under 10 minutter
Description
En step-by-step-guide til dig, der (også) er træt af at ende i samme fælde hver gang, du laver en Facebook-annonce: "Hvad pokker skal jeg egentlig skrive i den, og hvordan skal den se ud?"
Author
Publisher Name
Annebilling.dk
Publisher Logo