Sådan laver du en lovlig konkurrence på Facebook

Hvordan er det nu at Facebooks konkurrenceregler er? Må du fx have som betingelse, at man skal like din side eller dele et opslag? Få svaret lige her👇

Læs også, hvorfor du overhovedet skal lave en Facebook-konkurrence, og hvordan du markedsfører den.

 

Spørgsmål og svar om Facebooks konkurrenceregler

1. Må jeg kræve, at man skal like eller kommentere et opslag for at deltage i min konkurrence?

Ja, det er helt OK.

2. Må jeg lave en konkurrence, hvor deltagerne skal uploade et billede eller opslag til min Facebook-side?

Ja, det må du gerne (og det kan faktisk være en rigtig god måde at få skabt noget aktivitet). Dog skal du huske: du må IKKE have som betingelse, at man skal tagge nogen for at deltage. Du må heller ikke kræve, at folk skal lægge et billede på deres egen væg, og tagge din side.

3. Må jeg linke til en konkurrence på min hjemmeside?

Det må du gerne – og du kan også bruge denne mulighed, hvis du har fået lavet en app eller lignende.

4. Må jeg bede deltagerne sende en besked til min side for at deltage?

Ja, det er fuldt ud lovligt, men det giver dig ikke noget eksponering, da ingen andre brugere kan se jeres interaktion. Til gengæld kan det skabe loyalitet hos eksisterende kunder, fordi du kommunikerer 1:1 med deltageren.

5. Må jeg kræve, at man deler opslaget eller siden for at deltage?

Nej! Du må aldrig have som betingelse, at man skal dele noget for at deltage i en konkurrence. Det gælder både selve opslaget, siden og “tag en ven” (og det gælder i øvrigt også på Instagram, hvor det er meget udbredt).

Og når jeg skriver med udråbstegn i dette afsnit, så er det af flere grunde:

  1. Det er i strid med Facebooks konkurrenceregler*, og du risikerer i yderste instans, at de lukker din side.
  2. Det er som at tisse i bukserne for at få varmen. De fleste brugere hader det, og kommer til at forbinde dit brand med noget negativt.
  3. Det er i strid med dansk markedsføringslov**. Du kan risikere en meget stor bøde. Læs evt. mere hos Forbrugerombudsmanden om sociale medier.

Og husk så: Du kommer naturligvis ikke i klemme ved at dine følgere deler eller tagger nogen i opslaget. Du må bare ikke have det som betingelse.

6. Må jeg kræve, at man skal like min side for at deltage?

Nej, du må ikke have som betingelse, at man liker din side. Du må heller ikke lade præmien afhænge af, at din side skal opnå et vist antal følgere før præmien udløses.

 

Husk altid:

Når du laver en konkurrence på Facebook, er det et krav fra Facebooks side, at du skriver tydeligt, at det er dig og ikke Facebook, som er udbyder af konkurrencen.

Du kan fx bruge denne formulering: “Promoveringen på ingen måde er sponsoreret, støttet, administreret af eller forbundet med Facebook.”

Det er dit – og kun dit – ansvar altid at overholde gældende lovgivning. Når du laver en konkurrence på Facebook, skal du først og fremmest overholde markedsføringslovgivningen. Hvis Facebooks konkurrenceregler er slappere end lovgivningen nogen steder, så er det loven, der gælder.

Konkurrencer tiltrækker desuden svindlere og hackere som aldrig før. Vær derfor opmærksom på hvilke kommentarer, der kommer på konkurrencens opslag. Slet eller blokér alle kommentarer, som ser mistænksomme ud.

 

“Men alle de andre…”

Ja, det er rigtigt. Du vil altid kunne finde en konkurrent, som blæser på reglerne og måske endda slipper afsted med det. Udover risikoen for lukning af din side og bøder, så risikerer du at skade dit omdømme. Som bruger er det nemlig både irriterende og påtrængende at blive spammet af konkurrencer, hver gang man logger på Facebook. Så gør det nu ordenligt:)

 

Hvorfor overhovedet lave en Facebook-konkurrence?

Konkurrencer er en fin måde at skabe synlighed og kendskab til din virksomhed eller dine produkter. Igen er det dog vigtigt at du tænker dig om inden du kaster dig ud i en konkurrence. Start med at definere, hvad dit mål med konkurrencen er for derved at kunne måle dens effekt senere. Hvilken værdi skal konkurrencen give din virksomhed? Øget synlighed? Flere følgere? Eller noget helt tredje. Vælg en præmie, der er relevant for din målgruppe OG din forretning.

Hvis din målsætning er øget synlighed er det en fordel at sigte mod dine kolde målgrupper. Dine kolde målgrupper er netop dem, som ikke har hørt om dig før. Tænk over, hvad der kunne få dem til at deltage i din konkurrence, og om målgrupperne kan se selv sig bruge præmien. Ellers deltager de ikke.

Når du har fundet en vinder kontakter du vedkommende og aftaler, hvordan de skal modtage præmien. Spørg desuden vinderen om en testimonial (udtalelse) i form af tekst og et billede, som du kan bruge i din markedsføring fremover. En testimonial kan skabe mere troværdighed og engagement til din næste konkurrence, men kan også bruges til et opslag, hvor du viser at der rent faktisk blev fundet en glad vinder af din konkurrence.

 

3 hurtige tips til Facebook-konkurrencer

  1. Gør det nemt at deltage i konkurrencen – vær kortfattet og præcis i din tekst. Vis tydeligt at opslaget er en konkurrence
  2. Konkurrences billede skal skille sig ud i nyhedstrømmen. Vi eksponeres dagligt for et utal af billeder og tekst i vores feed, så vælg et billede, der er iøjnefaldende
  3. Husk at evaluere på din konkurrence – hvad gik godt, og hvad kan blive bedre til næste gang

 

*Facebook opdaterer jævnligt deres betingelser. Hold dig orienteret her

**Vi formidler kun, hvad vi selv har læst mig os til. Hvis du er i tvivl om lovstof, så spørg en jurist. Kontakt Forbrugerombudsmanden, hvis du har brug for hjælp til markedsføringsloven.

Du kan også læse hele forburgerombudsmandens standpunkt til markedsføring via sociale medier her