Facebook annoncer: 3 måder at booste like a boss

Læs også: Facebook boost pro-tips: Lær hvornår og hvad du skal bruge det til

Facebook gør det supernemt at øge rækkevidden for dine opslag med deres “boost” knap. Men vidste du, at du spilder rigtig mange annoncekroner på den måde?

facebook-boost

3 tips, der lærer dig at booste “like a boss”

Tip #1: Boost de opslag, som allerede performer godt!

Jeg bruger selv boost-muligheden med gode resultater, og jeg har én tommelfingerregel, som jeg altid overholder:

Jeg booster ALDRIG et opslag uden et klart formål!

At bruge tid og penge på at booste uden et fastsat mål, giver ca. lige så stor sandsynlighed for succes som at spille lotto!

Uanset om du bruger boost eller laver annoncer, skal du ALTID beslutte først, hvad du vil opnå med det. Alt andet er spild af penge og giver i bedste fald et middelmådigt resultat.

Når du booster, kan formålet for eksempel være:

  • Mere trafik til din webshop
  • Flere besøgende på en bestemt landingsside
  • At få flere abonnenter på dit nyhedsbrev
  • Flere fans til din Facebook side
  • etc.

Smid benzin på bålet:

Tricket er at finde et opslag, som allerede når ud til mange og få det til at nå endnu flere. Hvorfor? Fordi det er her, du får mest for pengene.

Det kræver kun 4 trin, og det er super nemt!

Step 1: Klik ind i “insights” i toppen af din Facebook side. (Jeg bruger Facebook på engelsk – det hedder vidst bare “indsigt” i den danske udgave):

boost-insights

Step 2: Klik på “posts” (opslag) i menuen i venstre side:

boosts-posts

Step 3: Klik på knappen “reach” (rækkevidde) for at sortere dine opslag efter, hvad der er nået længst ud de seneste 90 dage. Sørg for, at den er sorteret fra højest -> lavest:

boosts-reach

Step 4: Vælg et af de opslag, som allerede er nået langt ud og klik på “Boost post”:

boost-click

Hvordan virker det? De opslag, som har høj rækkevidde i forvejen, er allerede nogen, som dine fans har fortalt Facebook, at de gerne vil se. (For eksempel ved at like, dele, kommentere eller klikke på et link.)

Det er sådan, de fortæller Facebook, at de finder indholdet interessant eller værdifuldt.

Sandsynligheden for, at andre også vil kunne lide det, er derfor stor.

Den her metode kan bringe dine opslag ret langt ud, og det er en god måde at få flere til at synes godt om din side.

Tip #2: Dine fans “liker” dig allerede, men deres venner vil også gerne møde dig

Dem, der allerede synes godt om din side, er det man kalder “varme leads”. Mange af dem kender dit brand, og nogle af dem har du måske allerede som kunder, på dit nyhedsbrev osv.

Men hvad nu, hvis du endnu ikke har så mange fans at vise dit indhold for? Så kan du vælge at vise det for deres venner.

Det, at de allerede kender en, som synes godt om dit brand, giver dig højere troværdighed, og de vil derfor være mere tilbøjelige til at like dine ting.

Pro-tippet her er, at du filtrerer dem fra, som ikke er relevante som kunder. Det har jeg lavet en video om via Facebook Live:

Tip #3: Betal kun for resultaterne

Når du nu har lært, at dine boost skal have et klart formål, så sørg for, at du kun betaler for resultater frem for visninger.

Selvfølgelig føles det godt at se et opslag nå ud til mange tusinde modtagere. Det er bare i virkeligheden helt ligegyldigt, hvis de ikke klikker på dit opslag, ser din video eller køber dit produkt.

Derfor får du et lille pro-tip her, som sikrer, at du KUN betaler for dem, der har reel interesse. (OBS: Det kræver, at du booster gennem annonceværktøjet, som jeg viste dig i videoen ovenfor).

Det foregår i trin 2, hvor du vælgere dine modtagere og dit annoncebudget, og det er her, du skal vælge denne mulighed:

boost-optimization

Nu kan du booste “like a boss”

Hvis du fremover lægger lidt ekstra arbejde i dine boosts, vil du få meget mere ud af din annoncering. Selvom det måske kræver lidt tid at sætte dig ind i nye arbejdsgange, så er det tid, som er givet godt ud.

Bonustip:

Log ind i annonce administratoren (der, hvor du opretter nye annoncer) en gang i mellem og se, hvordan dine opslag klarer sig.

Hvis de skaffer mange nye kunder og fans, skal du måske overveje at skrue lidt op for budgettet og se, om det kan skaffe dig endnu flere.

Og hvis annoncerne ikke giver de resultater, du forventer, så kan du både redigere i dem, prøve dem af på nye kundegrupper eller bare slukke for dem.