Alt du skal vide om Facebooks algoritmeopdatering i januar 2018

Hør, hvad Kristine fra Birkablog og jeg mener om Facebooks nyeste opdatering i videoen herover

Er det slut med organisk rækkevidde på Facebook nu?

Den 11. januar udgav Facebooks CEO og stifter, Mark Zukckerberg, følgende på sin Facebookprofil:

Den korte version af Zuckerbergs udmelding er:

Facebooks primære formål er at være et socialt medie, hvor brugerne kan holde kontakt med venner og familie. På det seneste oplever brugerne dog, at de ser for meget indhold fra medier og brands frem for fra familie og venner.

Facebook har undersøgt udmeldingerne og er enige. Derfor vil de i den kommende tid ændre algoritmen, der bestemmer hvad vi ser, til at vægte opslag fra venner og familie højere. Til gengæld vil opslag fra virksomheder og medier få mindre plads i nyhedsstrømmen.

 

Hvad betyder algoritme-ændringen for dig og din business?

Facebook begyndte at indfase ændringen allerede i 2017. Det stemmer ret godt overens med, at mange virksomheder længe har oplevet deres rækkevidde falde.

Fremover skal du forvente, at der bliver stillet endnu højere krav til kvaliteten af dine opslag på Facebook:

I takt med at der bliver gjort mere plads til opslag fra familie og venner, bliver der helt logisk mindre plads til opslag fra din og andres business-sider.

Samtidig bliver konkurrencen om brugernes opmærksomhed ikke mindre i takt med, at der bliver oprettet flere sider.

Mark Zuckerbergs udmelding er ikke til at tage fejl af: De, der forstår at engagere brugerne og skabe samtaler, vinder kampen om pladsen i fremtiden:

As we roll this out, you’ll see less public content like posts from businesses, brands, and media. And the public content you see more will be held to the same standard — it should encourage meaningful interactions between people.

For example, there are many tight-knit communities around TV shows and sports teams. We’ve seen people interact way more around live videos than regular ones. Some news helps start conversations on important issues. But too often today, watching video, reading news or getting a page update is just a passive experience.

 

Din opgave fra nu af er altså at være en samtalestarter

Og her er et hint direkte fra manden bag det hele. Han skriver direkte:

We’ve seen people interact way more around live videos than regular ones.

Live video er The Sh*t

Hvis du skal satse på én ting på Facebook her i 2018, så er det live video:

Live video, som giver din séer værdi og får hende til at interagere med dig.

 

Er det så slut med at dele links til din hjemmeside og skaffe trafik på den måde?

Nej, slet ikke.

Hvis du laver godt indhold og deler det i en kontekst, der fremmer interaktionen fra dine følgere, skal du ikke være bekymret.

Du kan også hjælpe dem lidt på vej ved at booste nogle af dine opslag (se min guide til boost her). Og du kan lave annoncer for dine produkter og tjenester.

 

MEN: Hører du til dem, der hidtil har lagt alle dine æg i Facebooks kurv, når det kommer til “gratis markedsføring”, så vær klar over, at festen ikke fortsætter for evigt.

Du skal lægge en strategi for, hvordan du også i fremtiden kan sikre dig kontinuerlig trafik til din hjemmeside eller webshop.

Facebook er ikke alt: Du er nødt til at tænke langsigtet, lave SEO, indsamle mailadresser til dit nyhedsbrev osv.

Fordel dine trafikkilder, så du ikke pludselig står uden kunder i butikken. Der er for risikabelt kun at satse på én ting.

 

Konklusion: Der er ingen grund til panik.

I virkeligheden er der slet ikke noget nyt under solen.

Succes på Facebook har altid været betinget af kvalitet. Ingen kan leve af rækkevidde alene, og hvis dine følgere i forvejen kommenterer på dine opdateringer, klikker på dine links og interagerer med dine videoer kan du stadig sove roligt om natten.

Men hvis du allerede nu oplever, at det kun er en lille del af dine følgere, der ser dine opslag, er det måske på tide at gentænke din strategi og finde ud af, hvordan du kan blive bedre til at engagere dem.

 

Det var mine tanker om den nyeste udmelding fra Facebook. Hvad tænker du om opdateringen? Tror du den kommer til at påvirke din business?

Lad mig høre fra dig i kommentarfeltet herunder.

 

Summary
Er det helt slut med organisk rækkevidde på Facebook?
Title
Er det helt slut med organisk rækkevidde på Facebook?
Description

Business-sider har fået alt for meget plads på Facebook, og fremover vil Facebook vise os flere opslag fra familie og venner – og færre opslag fra sider, vi synes godt om. Betyder det, at vi kan glemme alt om at markedsføre vores forretninger via Facebook nu? Næppe - men vi skal alle sammen stramme op og levere indhold af høj kvalitet i endnu højere grad end hidtil. Og vi skal forvente, at den gratis fest har talte dage.